Annons

Synnöve Clason:Bauhaus ville rädda världen med design

Genom en avskalad arkitektur och formgivning, fjärran från 1800-talets överarbetade stilkopior och krusiduller, ville den tyska Bauhaus­skolan ingjuta nytt framtidshopp i ett krigs­härjat Europa. Mixen av mjuka och hårda linjer kom även att bana väg för den svenska funktionalismen.

Publicerad
Affischen till den första Bauhaus-utställningen i Weimar 1923. Till höger: miniatyrkopia i gips av ­gaveln till Walter Gropius Bauhaus-byggnad i Dessau, som uppfördes 1925.
Affischen till den första Bauhaus-utställningen i Weimar 1923. Till höger: miniatyrkopia i gips av ­gaveln till Walter Gropius Bauhaus-byggnad i Dessau, som uppfördes 1925. Foto: IBL

På min skolväg i Oslo under andra världskrigets slutskede gick jag förbi många villor som såg ut som jättelika sockerbitar. Vit­putsade och med platta tak. Utanpå hängde verandor med järnrörsräcken och entrén flankerades gärna av två enkla ­pelare. Dessa hus var ”moderna”, väldigt moderna. Kanske var de inte så lämpade för det nordiska klimatet då snön blev liggande på taken? Och vart tog allt regnet vägen? 

Affischen till den första Bauhaus-utställningen i Weimar 1923. Till höger: miniatyrkopia i gips av ­gaveln till Walter Gropius Bauhaus-byggnad i Dessau, som uppfördes 1925.

Foto: IBL Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons