Annons

Bättre konkurrens räddar järnvägen

Vi lever i ett av världens modernaste länder men vi har ett tågsystem som präglas av inställda avgångar, trasiga toaletter, sena ankomster och smutsiga säten. Gods och råvaror försenas och fastnar mellan destinationerna. Om inte kvaliteten och pålitligheten inom tågtrafiken snabbt förbättras kommer människor och företag att vända järnvägen ryggen, skriver ledande centerpartister.

Publicerad

Den spårbundna trafiken är viktig om vi ska lyckas att kombinera högre tillväxt och lägre utsläpp. Trots detta har underhåll och utbyggnad eftersatts de senaste årtiondena. Sverige tillhör dem som har investerat minst sedan 1980-talet. I alliansregeringen har vi därför ägnat flera år åt att täppa igen många svarta hål på tiotals miljarder kronor.

Samtidigt räcker det inte bara med mer pengar. Vi är därför mycket glada över att alliansregeringen har banat väg för kvalitetshöjande åtgärder som ökad konkurrens på spåren. Vissa, som SJ:s ordförande Ulf Adelsohn, förespråkar färre aktörer. Men en återgång till det gamla är inte mer önskvärt än att återinföra monopolen för buss-, taxi och flygresor.

Annons
Annons
Annons
Annons