Bättre bussar ska locka bilister till SL

Splitter nya bussar med luftkonditionering, läslampor, ­säkerhetsbälten och gott om utrymme för benen ska locka nya pendlare till SL-trafiken. För­söket med trängselskatt inleds den 3 januari 2006. Datumet fastställdes av regeringen i‑går. Men de nya bussarna är beställda sedan länge och sätts i trafik drygt fyra månader i förväg.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det blir 14 nya busslinjer från förortskommunerna direkt till Stockholms innerstad under rusnings­timmarna. Totalt motsvarar de nya linjerna hela Malmös busstrafik. Linjerna trafikeras med 197 splitter nya ledbussar för regionaltrafik och det är staten som bekostar kalaset som startar redan från den 22 augusti. Tillsammans med viss förstärkning av spårtrafiken räknar SL med 12‑000 nya resenärer. Förhoppningen är att effekten på biltrafiken ska bli stor, kanske väl så stor som själva trängselskatten.

–‑Nej, det räknar vi inte med. Men det här ger nya möjligheter att se hur man får folk att frivilligt välja SL, ­säger Per Ekberg, planeringschef vid SL.
Såväl SL som Stockholms stad och staten genom Vägverket gör fort­löpande trafikmätningar för att se hur trafiken förändras dels i höst när SL-trafiken utökas rejält, dels när skatteportalerna träder i funktion efter nyår.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons