Annons

Båttillverkaren lyfter – tack vare algoritmer

Gustav Hasselskog, Candelas grundare.
Gustav Hasselskog, Candelas grundare. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

En elbåt som kan åka både snabbt och långt. Det har det svenska företaget Candela byggt. Tack vare ett bärplan med datastyrning.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Båttillverkaren Candela gör den första elbåten som kan gå fort och långt.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Candela har 35 anställda och bygger båtarna i sin verkstad på Lidingö.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Industri 4.0Följ ämneFöljer ämne
Presenteras av E.oni

I Stockholms skärgård plaskar vattnet mot båtens skrov. Sedan blir det tyst. Båten höjs upp och flyger fram ovanför vågorna. Tittar man ned i vattnet syns en röd vinge som bär skrovet ovanför vattenytan. Tack vare den uppfinningen har företaget Candela hittat ett sätt att bygga en elbåt som kan färdas både snabbt och långt, och kanske kan revolutionera industrin.

– I dagsläget funkar inte riktigt elbåtar om man inte kör väldigt långsamt. Men så fort man vill upp i fart, då rusar energiförbrukningen iväg, säger Candelas grundare Gustav Hasselskog som grundade bolaget 2014.

Allt började med att Gustav Hasselskog ägde en bensindriven 25-fots daycruiser med en V-8-motor.

– Om vi åkte och köpte glass så kostade det 500 spänn. Och miljömässigt så är det ju dessutom helt vansinnigt, säger han.

Eftersom Gustav Hasselskog i grunden är ingenjör började han gräva i frågan kring hur båtar kan blir mer effektiva. Han insåg att en båt på 25 fot drar ungefär 15 gånger mer bensin per kilometer än vad en personbil drar.

– Det är alltså startpunkten när man ska bygga planande elbåtar, du behöver 15 gånger mer energi för att trycka en båt framåt genom vattnet. Om man talar om friktion så är det ungefär som att dra en släde över en grusväg, säger Hasselskog.

Annons
Annons

Båttillverkaren Candela gör den första elbåten som kan gå fort och långt.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Båttillverkaren Candela gör den första elbåten som kan gå fort och långt.
Båttillverkaren Candela gör den första elbåten som kan gå fort och långt. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

För att minska energibehovet behövde man göra två saker. Det första var att göra skrovet lättare. Halverade man vikten halverade man effektbehovet. Candela Seven, som är företagets första modell och som började serieproduceras hösten 2019, är därför främst gjord av kolfiber. Därmed väger skrovet ungefär 240 kilo.

Det allra viktigaste var att minska friktionen, vilket Gustav Hasselskog gjorde genom att sätta bärplan på båten, en sorts vinge under vattnet. Den lyfter upp skrovet ovanför vattnet i farter över 17 knop och reducerar energibehovet väsentligt jämfört med ett planande skrov.

– Då når man dit vi är nu, med 75-80 procent i energireduktion. Vi använder ett batteri på 40 kilowattimmar och kan då köra 50 nautiska mil, säger han.

Den största utmaningen för Candela var att göra båten stabil. Eftersom hela båten vilar på ett smalt bärplan är den naturligt instabil – ungefär som ett JAS-plan.

Gustav Hasselskog gestikulerar med händerna och visar hur lyftkraften är under båten medan tyngdpunkten är ovanför vattenytan.

– Vi flög för första gången år 2017. Och det var liksom 10 sekunder och supervingligt. Mycket av jobbet därefter har handlat om att förbättra hela styrsystemet så att man kan köra i stökig sjö och hantera olika typer av vågor, säger han.

Annons
Annons

Candela har 35 anställda och bygger båtarna i sin verkstad på Lidingö.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Hasselskog minns den första åkturen i den första prototypen som en besvikelse.

– Det kändes ganska dåligt. Det tog nästan ett halvår innan den fungerade. Och det var en ganska tung och motig period. Vi hade lovat investerare att det ska gå, och så lyfter inte skiten. Men det var bara att stånga sig igenom. Och när båten till slut lyfte var det en enorm känsla, säger han.

För att lösa problemet använde de datorkraft, sensorer och mjukvara. Bärplanet rör sig 100 gånger per sekund för att hålla balansen. Ultraljudssensorer mäter våghöjden framför båten, medan en accelerometer, ett gyro och andra sensorer mäter var båten befinner sig på X, Y, och Z-axeln. Sensorerna skickar informationen till båtens inbyggda datorsystem som sedan bestämmer hur bärplanet ska röra sig.

– Tekniken går att skala upp till 30-40-meters, nästan 50-metersbåtar. Så det går att tillämpa vår teknik på fler typer än bara fritidsbåtar, såsom vissa varutransporter eller passagerarfartyg, säger Gustav Hasselskog.

Candela har 35 anställda och bygger båtarna i sin verkstad på Lidingö.
Candela har 35 anställda och bygger båtarna i sin verkstad på Lidingö. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Candela är de första som gjort en elektrisk bärplansbåt med elektroniskt styrsystem och full nedsänkta bärplan. Det finns några forskningsprojekt men de har ännu inte nått fram till serieproduktion.

Candela har levererat 17 båtar och bygger nu den 20:e. Produktionen är i full gång i företagets verkstad på Lidingö utanför Stockholm.

– Nu är det inte längre en ingenjörsfråga om vi kan ta bort koldioxid och andra kolväten. Nu handlar det om att skala upp och få ut tekniken och sänka kostnaderna så mycket vi kan, säger Gustav Hasselskog.

Den 8 september berättade Candela att de plockat in 80 miljoner kronor. Bland annat har Chris Anderson som startade TED-organisationen blivit delägare i bolaget.

– Jag lyssnar på typ två podcasts och han är en av dem. Det är som att ha Elvis Presley på middag. Det känns lite overkligt, säger Gustav Hasselskog.

Efter reklamen visas:
Elbåten som ska revolutionera marknaden
Annons
Annons
Industri 4.0 presenteras av E.on

Till Industri 4.0
Annons
Annons
Annons