Båtfolket har börjat ladda för eldrift

Svenska Nimbus visar en familjebåt med fyra kojplatser som serietillverkas med eldrift. Men än så länge sjunker räckvidden rätt snabbt om man kör betydligt fortare än sex knop, konstaterar försäljaren Erik Hansson.
Svenska Nimbus visar en familjebåt med fyra kojplatser som serietillverkas med eldrift. Men än så länge sjunker räckvidden rätt snabbt om man kör betydligt fortare än sex knop, konstaterar försäljaren Erik Hansson. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Tänk att glida fram genom skärgården i en eldriven motorbåt utan buller, med bara vind och vatten som ljudkuliss. Utvecklingen ditåt har startat.

– Vi måste börja med att ordna laddstationer, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.

Under strecket
TT
Publicerad
Mats Eriksson, vd för båtbranschens riksförbund Sweboat, vill se laddstationer längs kusten för att driva på utvecklingen mot eldrift.

Mats Eriksson, vd för båtbranschens riksförbund Sweboat, vill se laddstationer längs kusten för att driva på utvecklingen mot eldrift.

Foto: Björn Larsson Rosvall / TT
Mer än 400 båtar av olika slag ställs ut på båtmässan i Göteborg, som är ett säkert vårtecken oavsett vädret.

Mer än 400 båtar av olika slag ställs ut på båtmässan i Göteborg, som är ett säkert vårtecken oavsett vädret.

Foto: Björn Larsson Rosvall / TT
Annons

Båtmässan i Göteborg är ett säkert vårtecken, oavsett vädret. Här finns flytetyg för åtskilliga våta drömmar – många är små, andra häpnadsväckande stora.

På bilmässor är eldrift numera ett givet ämne. Båtfolket har inte kommit lika långt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons