X
Annons
X

Båtbranschen startar om

Båtbranschen har genomlidit några svängiga år och delar av den fått känna på lågkonjunkturens kalla vindar. Och det rejält. 2010 är blir något av en omstart – återförsäljarnas lager är tomma och tillverkarnas orderböcker har börjat fyllas.

2007 var det fortfarande öppna spjäll på mässan Allt för sjön. Jättelika motorbåtar i mångmiljonklassen stod uppradade längs gångstråken och besökarna skrev köpekontrakt så att pennorna glödde. Men sedan tog det stopp - och det var först och främst återförsäljarna som tog den kraftigaste smällen. Beställningarna var lagda och tillverkarna hade redan tillverkat den stora bulken av de båtar som skulle levereras. Följden blev överfyllda lager ute i landet.

2009 började kunderna återvända, men återförsäljarna ville inte beställa nya båtar. De ville sälja bort sina lager först. Följden blev att tillverkarna led men återförsäljarna åter fick vind i seglen.

Jens 28 Hydro hybrid. En långsmal vågklyvare med två motorer – en elmotor och en dieselmotor. Marschfart mellan 10 och 14 knop med dieseldrift.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 17

MJM Yachts 40z. Skenet bedrar. 40z ser ut som en klassisk New England-lobster men är byggd i kevlar av Boston Boatworks – som vanligtvis gör Americas Cup-båtar – och är bestyckad med Volvo Pentas IPS-system. Med andra ord: lätt, styv och snabb. Och faktiskt, snål. Om man ser till bränleförbrukning alltså.

Foto: LARS PEHRSON Bild 2 av 17

Förarplatsen på MJM Yachts 40z. Spaken till vänster om ratten är Volvo Pentas joystick-styrning för låga farter. Det är med andra ord enklare att lägga till med denna 40-fotare än med en 4,5-meters snurrebåt.

Foto: LARS PEHRSON Bild 3 av 17

Dags för fisk, så här tas den ur.

Foto: LARS PEHRSON Bild 4 av 17

Prisbelönta Greenline 33 Hybrid. Säregen skrovform enbart framtagen för hybriddrift.

Foto: LARS PEHRSON Bild 5 av 17

Greenline 33 Hybrid laddar batterierna.

Foto: LARS PEHRSON Bild 6 av 17

Greenline 33 Hybrids tak är klätt med solpanel. Detta gör att det under gynnsamma förhållanden går att ladda batterierna utan hjälp från motor eller eluttag.

Foto: LARS PEHRSON Bild 7 av 17

Tre- och fyrbladiga propellrar växer på träd under Allt för sjön.

Foto: LARS PEHRSON Bild 8 av 17

Här syns båten Fred 25:s höj- och sänkbara förarkonsol, dess plana däck och fällbara bog. Jonas Nilsson, en av tillverkaren Hanterbara båtars delägare, har inga problem att ta sig ombord.

Foto: LARS PEHRSON Bild 9 av 17

Tofinou 8.0, en fransk skönhet som på ett fint sätt förenar dåtid med nutid. Plast- och träarbetet är förstklassigt och Tofinou 8.0 ska vara ett nöje att segla. Så vad kostar 8 meter fransk klass från La Rochelle? 1,2 miljoner kronor.

Foto: LARS PEHRSON Bild 10 av 17

Catch 7.5. En lättdriven och snål mittpulpetare från västkusten som nominerats till Årets nyhet 2010.

Foto: LARS PEHRSON Bild 11 av 17

90-årsfirande Heleneborgs båtklubb har året till ära en egen monter på Classic Boat Show. Här finns några av klubbens finaste träbåtar förtöjda vid en för tillfället specialbyygd brygga.

Foto: LARS PEHRSON Bild 12 av 17

Varför hålla igen när man kan ta i? Rupert 50 Pilothouse. En stor rib för riktigt tuffa förhållanden. Motorisering: 3 gånger Volvo Penta D6 på 370 hästkrafter vardera. Specialbyggd för sjömätning.

Foto: LARS PEHRSON Bild 13 av 17

När man ska långt ut till havs för att storviltsfiska är det råa muskler på akterspegeln som gäller. Yamahas V8 på 350 hästkrafter är världshistoriens starkaste serietillverkade utombordare. En Pursuit 345 Offshore har två, för säkerhets skull.

Foto: LARS PEHRSON Bild 14 av 17

Pursuit 345 Offshore.

Foto: LARS PEHRSON Bild 15 av 17

Rivas Aquariva 33 håller det kultförklarade italienska varvets träbåtsarv vid liv. Ordinarie pris: 7 620 000 kronor. På mässan kan den bli din för bara 5 850 000. Rena stölden för en 10 meter lång båt vars enda syfte är att vara vacker.

Foto: LARS PEHRSON Bild 16 av 17

Rivas Aquariva 33 håller det kultförklarade italienska varvets träbåtsarv vid liv. Ordinarie pris: 7 620 000 kronor. På mässan kan den bli din för bara 5 850 000. Rena stölden för en 10 meter lång båt vars enda syfte är att vara vacker.

Foto: LARS PEHRSON Bild 17 av 17
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X