Båtbranschen har fått vind i seglen

Båtmarknaden har gått igenom ett stålbad de senaste åren. Men nu sker en återhämtning. Samtidigt växer en ny målgrupp fram som ska ge branschen ökade intäkter.

Under strecket
Publicerad
DAVID MAGNUSSON
Foto: DAVID MAGNUSSON
Annons

–Båtlivet är på väg att förändras. Antalet personer som står och bottenmålar på våren minskar. Allt fler vill lämna in båten på service på hösten och få ut den nyckelfärdig i vattnet på våren. Tidsbrist gör att man prioriterar det roliga med båten, säger Magnus Andersson, koncernchef och vd på Nimbus Boats AB, som under sommaren etablerar sig i Stockholm.

Och det förändrade beteendet visade sig under finanskrisen. Trots att båtförsäljningen föll med cirka 40 procent under 2008 och 2009 jämfört med toppåret 2007 gick företagen som sysslar med underhåll fortsatt bra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons