Bästa styrketräningen – fri vikt eller maskin?

Gabriella Ström tränar med pt:n Lovisa Sandström på Södermalm.
Gabriella Ström tränar med pt:n Lovisa Sandström på Södermalm. Foto: Sofia Ekström

Vilken typ av styrketräning är bäst? Vikter och maskiner ger snabbare fram­steg än egna kroppen, enligt pt:n. Hur tungt muskeln belastas är det viktigaste, säger forskaren.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Tommy Lundberg.

Tommy Lundberg.

Foto: Privat
Lovisa Sandström tycker sig ha sett en kraftig ökning av kvinnor som styrketränar, men menar att de i större utsträckning behöver träna överkroppen och inte bara lår och rumpa.

Lovisa Sandström tycker sig ha sett en kraftig ökning av kvinnor som styrketränar, men menar att de i större utsträckning behöver träna överkroppen och inte bara lår och rumpa.

Foto: Sofia Ekström
Gabriella Ström använder helst fria vikter: ”Det roligaste är att träna riktigt tungt med få repetitioner. Jag tycker om känslan av att känna mig stark.”

Gabriella Ström använder helst fria vikter: ”Det roligaste är att träna riktigt tungt med få repetitioner. Jag tycker om känslan av att känna mig stark.”

Foto: Sofia Ekström
Annons

Musklerna spänner under huden, skakar en aning av tyngden. Lugnt och koncentrerat lyfter Gabriella Ström, 49, skivstången från marken. I dag ligger vikterna på 80 kilo, men hon har tidigare lyft 117,5 kilo – och vill upp dit igen. 

– Det roligaste är att träna riktigt tungt med få repetitioner. Jag tycker om känslan av att känna mig stark. Det spiller över i resten av livet, känslan av att jag klarar saker som jag kanske inte tror att jag ska fixa.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons