Annons

Bästa boosten: sömnen tränar immunförsvaret

Sömn är avgörande för att bygga upp immun­försvaret.
Sömn är avgörande för att bygga upp immun­försvaret. Foto: Naina Helén Jåma/TT

Boosta immunförsvaret – går det? Ja. Och nej. De flesta har ett effektivt immun­system som får jobba hårt i virus­tider. Smittade kan alla bli. Men det finns beteenden som påverkar vår motståndskraft. Sömnen är särskilt viktig.

Under strecket
Publicerad

Jonathan Cedernaes.

Foto: Privat

Ljuset är viktigaste faktorn för att styra dygnsrytmen.

Foto: Staffan Löwstedt

Sov på dagen – men helst inte mer än en halvtimme.

Foto: TT

Ät i rätt tid.

Foto: Staffan Löwstedt

Träning och sol – bra kombo för god nattsömn.

Foto: Erik Simander/TT

Mats Lekander, professor i hälsopsykologi.

Foto: Tomas Oneborg

Kasta ett ankare in i en ljusare framtid – köp ett presentkort.

Foto: Johan Nilsson/TT

Det finns bara två säkra sätt att aktivera immunförsvaret: att genomlida sjukdom eller att vaccinera sig, sa professor Agnes Wold till Expressen. Hon avfärdade sömnens betydelse. Det fick många sömnforskare att reagera, en livlig diskussion bröt ut på Twitter.

Att antingen sjukdom eller vaccin drar igång immunförsvaret stämmer förvisso, men det finns mycket forskningsstöd för sömnens inverkan på immunsystemet. Ingen kan sova sig fri från smittorisk, men det är faktiskt så att immuncellerna tränas i att känna igen virus och bakterier när vi sover.

Annons
Annons
Annons