X
Annons
X

”Barnuppfostran handlar inte om produktutveckling”

DUGER DU? Föräldrar har alltid varit måna om sina barns prestationer – men nu i högre grad än någonsin. Enligt en kanadensisk bok kan maximeringsidealen bero på att idén om företagseffektivisering kommit in i hemmen.

Det ska börjas i tid … Tack vare nya forskningsrön vet vi numera att små barns hjärnor utvecklas i en rasande fart – om de får tillräcklig stimulans. Och som förälder vill man förstås erbjuda sitt barn de allra bästa förutsättningarna i livet. Så varför vänta?

Redan under graviditeten kan ens guldklimp få ett utvecklingsmässigt försprång. I alla fall enligt marknadsförare av det "prenatala utbildningssystemet" Baby Plus. En ljudspelare med 16 varianter av hjärtliknande ljud fästs på mammans mage och genom dagliga "auditiva lektioner" påstås fostrets inlärningsförmåga stärkas, så att barnet redan vid födseln har ett intellektuellt försprång.

Simonne Garcia, 24 år, Cristian Cortes, 26 år och dottern Melina, 1,5 år: – För oss är det viktigt att hitta en bra förskola och skola till vår dotter. När vi själva var barn behövde våra föräldrarna inte engagera sig lika mycket i sådant. De allra flesta skolor var bra på den tiden, så man kunde ta den som låg närmast. I dag är det för många barn och för lite personal på många ställen och då får barnen inte tillräcklig stimulans. – Vi vill att vår dotter ska gå i Internationella Engelska Skolan i Nacka när hon blir större. Vi bor visserligen i Huddinge, men är beredda att lägga extra tid på att följa henne fram och tillbaka. Vi vill att vårt barn ska gå i en skola med mycket disciplin och bra undervisning så att hon får de bästa möjligheterna i framtiden.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 1 av 4

Alexandra Örnhall, 29 år, och sonen Walter, 1 år: – I dag är ju medvetenheten om olika diagnoser, exempelvis ADHD eller dyslexi, mycket större. Det gör nog att dagens föräldrar analyserar sina barns utveckling mer för att försäkra sig om att de är ”normala”. Skulle ens barn ha någon diagnos så är det ju viktigt att sätta in rätt stöd i ett tidigt skede. Samtidigt är det förstås inte bra att stressa fram barns utveckling. De ska också bara få vara barn och utvecklas i sin egen takt utifrån sin egen lust.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 2 av 4

Lars Axelsson, 45 år, och dottern Tilde, 3 år: – Om jag jämför med mina egna föräldrar så är jag mycket mer engagerad i Tildes utveckling än de var i min. I dag finns det ju också en massa tekniska hjälpmedel för att stimulera barn. Vi uppmuntrar till exempel Tilde att träna språk och siffror med hjälp av Ipad- appar. Det har nog bidragit till att hon var väldigt tidig med att lära sig bokstäverna. Samtidigt är vi noga med att inte pressa henne. Hon måste ha ett eget intresse och tycka att det är roligt.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 4

Iván Vivar, 26 år: – Vi bor i Fisksätra, men lägger 40 minuter varje dag på att åka fram och tillbaka till en förskola i Jarlaberg, eftersom vi tycker att förskolorna där vi bor har för stora barngrupper och för lite personal. Vi vill ge våra tre barn en så bra start som möjlig i livet och med fler fröknar per barn lär sig barnen mer och får mer stimulans genom exempelvis utflykter. Det är absolut värt den extra restiden.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X