X
Annons
X

Hugo Lagercrantz: Barns intelligens är inte lägre – bara annorlunda

De stora tänkarna har knappast haft någon respekt för barnets tankeliv. René Descartes ansåg att barnet var hopplöst förlorat i nuet. John Locke menade att den nyfödda hjärnan var tom som ett oskrivet blad. Enligt William James uppfattade det nyfödda barnet omvärlden bara som ett surrande virrvarr. För Sigmund Freud var barnet omedvetet upp till fem års ålder. Även i moderna filosofiska encyklopedier upptar änglar betydligt fler referenser än barn. Hur det är att vara en fladdermus frågar sig den kände amerikanske filosofen Thomas Nagel i en berömd essä. Men hur är det att vara en bebi? Vilka tankar rör sig i spädbarnets huvud och när börjar barnet bli medvetet om sin kropp, sig själv och sin omgivning?

Dessa frågor tas nu upp av den amerikanska psykologiprofessorn
Alison Gopnik i boken
The Philosophical Baby (The Bodley Head, 2009, 244 s). Hon menar att studier av barnets tänkande är av intresse för att förstå fundamentala frågor om medvetande, identitet, sanning, kärlek och moral. Hon slår hål på en rad myter om att barnet är mindre kompetent än den vuxne.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X