Recension

Världen bakom väggenBarnpjäser med både lekfullhet och svärta

Under strecket
Publicerad
Annons

Med var sin skandinavisk respektive svensk premiär öppnar de två största skånska barnteatrarna vårsäsongen.
Världen bakom väggen på Teater 23 utspelar sig i en obestämd nutid, och ser inledningvis ut att vara en ganska traditionell nordisk ”barn med föräldrar som nog ska skiljas”-historia. Maria leker prinsessa, föräldrarna stöttar och ler - grälar först när de tror att dottern sover. Men på översta planet i det gråtonade scenrummets tre etager spelar grannen Thomas konstiga ljud på en synt, hör röster och gömmer sig under en filt av kulörta ljusslingor, och snart flyter texten ut i kanterna. Gränsen mellan roll och skådespelare, mellan pjäsens handlingar och åskådarnas roll börjar svaja och slira lika mycket som Thomas tilltagande psykos.

Världen bakom väggen är skriven av den danske dramatikern och författaren Bo hr Ehnberg och det finns en nästan förrädiskt banal och lekfull ton i replikerna: förrädisk eftersom gestaltningen av hur vem som helst kan bli galen om det man ser och hör förnekas är skarpt formulerad i all sin lekfullhet. Marias föräldrar menar väl när de säger att allt är bra, men hon håller faktiskt på att gå vilse på allvar i skillnaden mellan det hon anar och det de förnekar.
Men finns det ens något som är en absolut verklighet och sanning? Vilka är vi bakom rollerna vi spelar - bara en roll till eller? Mot den frågan vågar teaterleken i Världen mot väggen hålla dörren öppen också för en lite yngre publik, och det är härligt otryggt och mycket upplyftande!

Annons
Annons
Annons