Recension

UrsinnenBarnets upplevelse tas på allvar

KROPPSLIGT Färgfabrikens grupputställning ”Ursinnen” bygger på forskning om barnets perception och uppmuntrar till fysisk interaktion med verken. På Kulturhuset curerar Marianne Lindberg De Geer sin första utställning som konst- och designchef – och tar med två av sina egna verk i grupputställningen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Nina Katchadourians skulptur ”Baby pow” på Färgfabriken hänger i luften, vilket tvingar betraktaren ner på golvet.

Nina Katchadourians skulptur ”Baby pow” på Färgfabriken hänger i luften, vilket tvingar betraktaren ner på golvet.

Foto: MATHIAS JOHANSSON
Annons

”Skulptur”, lär den amerikanske konstnären Ad Reinhardt ha sagt, ”är vad man snubblar på när man backar för att se en målning”. I så fall blir det en hel del snubblande i höst. De stora satsningarna på Moderna museet, Kulturhuset och Färgfabriken handlar alla om skulpturer och installationer i olika former.

Rent strukturellt är urvalen rätt förutsägbara. Moderna museet satsar på världsstjärnor, Kulturhuset på nationella tungviktare och Färgfabriken på en brokig skara konstnärer från när och fjärran. ”Skulptur efter skulptur”, säger Moderna museet. Men jag frestas också lägga till ”Var sak på sin plats”.

Annons
Annons
Annons