Annons

Barnen får ta plats när Benke tolkar Dickens

Fredrik Benke Rydman repeterar koreografin med barnen som ska medverka i ”Oliver!” på Göteborgsoperan.
Fredrik Benke Rydman repeterar koreografin med barnen som ska medverka i ”Oliver!” på Göteborgsoperan. Foto: Lennart Sjöberg

Nytolkade dansklassiker är sedan länge Fredrik Benke Rydmans signum. Nu väntar nya utmaningar – som regissör av musikalen ”Oliver!” i en tidstrogen tolkning av Dickens mörka saga.

Publicerad

Fredrik ”Benke” Rydman är mör men märkbart nöjd efter en dag på jobbet. Den tillfälliga arbetsplatsen är Göteborgsoperan, där han just nu regisserar ett sextiotal personer på scenen, varav en tredjedel barn. Något som kräver både en ängels tålamod och uppfinnarens idélusta.

– Det var mycket logistik att lösa idag. Jag är involverad i minsta detalj, ända ner till om fickan sitter fel på någon kostym. Dessutom har vi tre olika lag med barn, så det är kämpigt att hinna nå ut till alla samtidigt, säger Benke Rydman från sin loge bakom Göteborgsoperans stora scen.

Inför uppsättningen har 100 barn mellan 6 och 11 år deltagit i Göteborgsoperans ”Oliver”-skola med gratis klasser i sång, dans och drama. 60 av dem medverkar i uppsättningen, här Kate Åkervall.

Foto: Lennart Sjöberg Bild 1 av 3

”Människorna på scenen måste färga med sina personligheter”, konstaterar Fredrik Benke Rydman, här i repsal på Göteborgsoperan.

Foto: Lennart Sjöberg Bild 2 av 3

”Jag tittar på människan och läser av, i allt från tonfall, gestik och kropp”, säger Fredrik Benke Rydman som uppskattar att arbeta med barn i ”Oliver!”.

Foto: Lennart Sjöberg Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons