MåsenBarnen får oss att lyssna till Tjechovs stora frågor

Arkadina och Konstantin i ”Måsen” på Malmö dockteater.
Arkadina och Konstantin i ”Måsen” på Malmö dockteater. Foto: Malmö dockteater / Rebecka Ryngfors

När barn spelar Tjechovs ”Måsen” i en bearbetning på Malmö dockteater får klassikerns stoff en djup resonans i de ungas kroppar och agerande.

Under strecket
Publicerad
Trigorin och Nina i Sanne Hellbergs naturalistiska scenografi.

Trigorin och Nina i Sanne Hellbergs naturalistiska scenografi.

Foto: Malmö dockteater / Rebecka Ryngfors
Annons

När regissören Erik Holmström för fem år sedan grundade Malmö dockteater lockades han av tanken att spela stor dramatik i miniformat. Utifrån ett omsorgsfullt arbete med scenografi och attribut sökte han tydliga former för rollfigurernas spel. Dockor och robotar har under dessa år sprudlat av liv och gett fördjupande perspektiv på vår samtid.

Nu testar Holmström hållbarheten i Tjechovs superklassiker ”Måsen”, med två spelensembler av 11–12-åriga barn från Järnåkraskolan i Lund. Vad händer med stoffet när det förmedlas av barn, som regisserats att spela på klassiskt vis? Jo, precis som med dockornas lite skeva uttryck blir det en förskjutning som lyfter fram styckets centrala teman.

Annons
Annons
Annons