Annons
Krönika

Per Schlingmann:Barnasinnet lösgör våra ramar

Under strecket
Publicerad

Den senaste veckans nyhet om att vi nu ligger under OECD-snittet i matematik, läsförståelse och naturvetenskap har fått många att med all rätt oroa sig för Sveriges utveckling. Resultaten är alarmerande. Samtidigt är det viktigt att också se det som inte fångas i just denna under- sökning och en sådan dimension är den förmåga till kreativitet och innovationsförmåga som vi har i Sverige och vikten av att skolan främjar kreativt tänkande. Ju bättre vi lyckats tillvara allas kreativa förmåga, desto större sannolikt att produkter och tjänster med svenskt ursprung når framgång i en global värld.

Kreativitet är egentligen ganska enkelt. Det handlar om att kombinera kända ting till något nytt. Häll en drink i en flaska och du får alkoläsk. Kreativitet handlar alltså inte om att ”komma på något helt nytt”, utan om att se kända fenomen i nya perspektiv.

Annons
Annons
Annons