Annons

Barn på genusförskola får friare syn på könsrollerna

”Flickor mognar något snabbare i vissa avseenden och absorberar samhällets normer lite tidigare än pojkar”, säger Ben Kenward, lektor i psykologi vid Oxford Brookes University.
”Flickor mognar något snabbare i vissa avseenden och absorberar samhällets normer lite tidigare än pojkar”, säger Ben Kenward, lektor i psykologi vid Oxford Brookes University. Foto: Fredrik Sandberg/TT

”Självklart gillar flickor att leka med bilar. Och visst kan killar ha rosa tröjor.” Barn som gått på genusförskolor har mindre könstereotypa föreställningar, visar en ny studie. Däremot fortsätter de att kategorisera sin omgivning utifrån kön.

Publicerad

När Sveriges första ”jämställdhetsdagis” öppnade i Gävle i början av 1990-talet väckte deras genuspedagogik stor uppmärksamhet – och starka reaktioner. ”Trams och hjärntvätt av barn” menade vissa. ”Viktigt att befria barnen från begränsande könsroller” menade andra.

Åsikterna om genuspedagogik har fortsatt att gå isär, men numera är det inskrivet i förskolans läroplan att traditionella könsmönster och könsroller ska motverkas.

Ben Kenward, lektor i psykologi vid Oxford Brookes University.

Foto: Privat Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons