Barn mer störda av internetreklam än vuxna

Internetreklam försämrar barns läsförståelse. Vuxna kan bli irriterade över reklamen som hela tiden poppar upp i datorn, men barnen blir ännu mycket mer störda, visar ny forskning.

Under strecket
TT
Publicerad
Medan vuxna har blickkontroll till 80 procent så ligger den i genomsnitt på 20 procent hos en nioåring. Arkivbild.

Medan vuxna har blickkontroll till 80 procent så ligger den i genomsnitt på 20 procent hos en nioåring. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT
Annons

– Människans förmåga till blickkontroll utvecklas kontinuerligt över lång tid och är inte fullt utvecklad förrän i 18–20-årsåldern, säger Nils Holmberg, medie- och kommunikationsvetare vid Lunds universitet.

Han har mätt ögonrörelser hos 137 barn i åldern nio till tolv år när de sitter vid datorn och utsätts för reklam. Medan vuxna har blickkontroll till 80 procent så ligger den i genomsnitt på 20 procent hos en nioåring.

Annons
Annons
Annons