Hela denna artikel är en annons

Baren som har alkohol ”on the side”

Svenskar dricker allt mindre alkohol. Matkreatören Pauls Svensson driver tillsammans med barchefen Elias Wennberg Fotografiskas bar i Stockholm. Där har de tagit alkoholfritt till en ny nivå.

– Baren är i grunden alkoholfri. Men det går såklart att beställa drinkar med alkohol, men det är ”on the side”, säger Paul Svensson.

Fotografiskas bar är skapad av barchefen Elias Wennberg och Richard Man i samarbete med Paul Svensson. Fokus ligger på växtriket, hållbarhet och det närproducerade där alkoholen serveras ”on the side”.

Foto: Paul Svensson, Fotografiskas Bar

Fotografiskas bar är skapad av barchefen Elias Wennberg och Richard Man i samarbete med Paul Svensson. Fokus ligger på växtriket, hållbarhet och det närproducerade där alkoholen serveras ”on the side”.

Foto: Paul Svensson, Fotografiskas Bar
Fotografiskas bar är skapad av barchefen Elias Wennberg och Richard Man i samarbete med Paul Svensson. Fokus ligger på växtriket, hållbarhet och det närproducerade där alkoholen serveras ”on the side”.
Fotografiskas bar är skapad av barchefen Elias Wennberg och Richard Man i samarbete med Paul Svensson. Fokus ligger på växtriket, hållbarhet och det närproducerade där alkoholen serveras ”on the side”. Foto: Paul Svensson, Fotografiskas Bar

Enligt siffror från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, dricker svenskar mindre alkohol än någonsin tidigare. Sett över en tioårsperiod har konsumtionen minskat med elva procent. Detta är något som nu också syns på restauranger och barer i hela landet.

Alkoholfria alternativ, som drinkar eller öl, har också i takt med att efterfrågan ökat blivit allt godare, menar Paul Svensson. Det handlar om att skapa god och spännande dryck utan alkohol

– För några år sedan fick man en läsk eller fruktjuice om man beställde en alkoholfri drink, det är ingen bra drinkupplevelse. Det passar inte i ett restaurangformat.

Alkoholen serveras ”on the side”

Fotografiskas bar är skapad av barchefen Elias Wennberg och Richard Man i samarbete med Paul Svensson. Fokus ligger på växtriket, hållbarhet och det närproducerade där alkoholen serveras ”on the side”.

Bakom upplägget ligger en tanke att skapa ett koncept som utgår från den mindre gruppen – som inte dricker alkohol – men som ändå tilltalar den stora gruppen – de som dricker alkohol.

– Det ska tilltala alla, därför är alkoholfritt en trend som kommer att bestå. Produkterna är lika goda som de alkoholfria, då slipper man välja mellan alkohol eller inte. Man väljer mellan två goda drycker, säger Svensson.

Beskriver drinkens råvaror

I drinkar med alkohol beskrivs de olika beståndsdelarna oftast noggrant och med stor omsorg. Även med alkoholfria drinkar är det viktigt att åskådliggöra råvarorna. Precis som matens beståndsdelar presenteras ska den alkoholfria dryckens beståndsdelar presenteras med omsorg och kunskap, menar Paul Svensson.

– Genom att beskriva drinkens råvaror så stärker man gästens upplevelse. Utgå från innehållet istället för alkoholen. Och om man vill ha alkoholen kan man beställa det, säger han.

Paul Svensson och American Express samarbetar för att identifiera och söka efter framtidens mat i fyra kortfilmer. Du kan läsa mer och se filmerna här.

Annons
Annons
Annons