Annons

Bara halvvägs mot en bättre framtid

Det var ingen slump att två av de tidningar Pontus Schultz drev hade ordet ”vision” i sin titel. Hans drivkraft var alltid framtiden – och nyfikenheten på hur den skulle gå att forma.

Under strecket
Publicerad

Efter det fruktansvärda beskedet om Pontus Schultz död i lördags har många branschkollegor och vänner försökt fånga orden som kan beskriva hans gärning och person. Det är svårt, inte bara för att vi känner oss drabbade av sorgen och det ofattbara, utan också för att det inte låter sig göras. Han var ju inte färdig, utan fortfarande mitt i uppstarten, idén och visionen.

Formellt sett kan Pontus Schultz beskrivas som en mediemänniska. Journalistiken och medierna var navet i det han gjorde, men han såg det alltid mer som ett verktyg än som huvudsaken. I en debatt vi båda deltog i för några år sedan presenterade han sig med namn och titel och lade sedan till: ”...och jag är sjukt intresserad av internet”. Det var en mycket träffande beskrivning. Där många andra i mediebranschen närmade sig nätet med krampaktig ångest över dess disruptiva karaktär såg Pontus Schultz bara möjligheter, utmaningar och kreativitet.

Annons
Annons
Annons