Bara glada rynkor får visas upp

MEDIESTUDIER Ålder har blivit allt viktigare i medierna. Människor delas in efter ålder och ålder har blivit ett försäljningsargument för tidsskrifter. Samtidigt har normen för vad man kan göra i olika åldrar har luckrats upp. SvD har talat med tre forskare vid Linköpings universitet om ålder i medierna.

Under strecket
Publicerad
Tidningar i tidningshylla.

Tidningar i tidningshylla.

Foto: MONA-LISA DJERF / SVD
Annons

Det finns en hierarki även bland rynkorna. Det upptäckte Karin Lövgren, doktorand vid Tema äldre och åldrande vid Linköpings universitet, när hon studerade reklam och redaktionellt material i populärpress som riktar sig till kvinnor 40+.

–Det börjar komma en förändring i reklamen där kvinnor får se lite äldre ut. Men även där ska man komma ihåg att deras rynkor är retuscherade. Modellerna får gärna ha skrattrynkor som ser vänliga ut, men inte stränga rynkor i pannan. När jag läser tidningarna förstår jag att det finns en del rynkor som är en total no-no, till exempel så kallade labialveck mellan näsvinge och munvinkel.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons