Annons

The man who stole BanksyBanksy-tjuv hamnar ur fokus – frågor staplas på rad

En taxichaufför tog hjälp av lokala invånare och sågade bort den målning (bilden) han ansåg var provocerande.
En taxichaufför tog hjälp av lokala invånare och sågade bort den målning (bilden) han ansåg var provocerande. Foto: Njutafilms

”The man who stole Banksy” är en kartläggning av gatukonstens slitning mellan konst och kommers. Filmen vill skildra konsthandlarna som gör profit på verk vars obetalda upphovspersons – Banksys – anonymitet är en del av verkets värde.

Under strecket
Publicerad

”Den som läser graffitin, läser om världen. Den som läser graffitin, läser om smärtan. Den som läser graffitin, läser om lidande.” Orden är Vera Babouns, borgmästare i Betlehem. Hon gläds åt att staden berikats med ett äkta Banksy-verk, föreställande en åsna som krävs på legitimation av en beväpnad vakt. Mer kritisk är Walid the Beast, en kroppsbyggande taxichaufför som känner sig kränkt av verket och hjälpt av en skum entreprenör stjäl det.

Men fokuset i ”The man who stole Banksy” ligger varken på tjuven i filmens titel eller konstnären. Detta är bara utgångspunkten för en kartläggning av gatukonstens slitning mellan konst och kommers – i det här fallet illustrerad med Banksys verk, målat på palestinska sidan av separationsbarriären på Västbanken, och dess färd från en offentlig vägg i Palestina till en privat samling i Danmark.

Foto: Njutafilms Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons