Bankernas rådgivare: Därför sjunker kvaliteten

Bankernas satsning på rådgivning har gjort att kvaliteten på bankernas privatrådgivning har sjunkit, enligt privatrådgivarna själva. Det beror på fler kunder, ökad tidspress och krav från kunderna på snabba svar, enligt en undersökning i branschtidningen Finansliv. 57 procent av de tillfrågade säger att kvaliteten sjunkit på grund av höga krav på tillgänglighet.

Publicerad
Annons

Det talas mycket om bankernas rådgivare just nu, det kallas för säljare och många bankkunder känner misstro mot hela kåren. Sverker Olofsson avslutade sitt debattprogram på tv om banker häromsistens med att säga ”det finns inga rådgivare på banken bara säljare”. I tidigare undersökningar i branschen har framkommit att de bankanställda känner en press att sälja bankens produkter.

Bankerna konkurrerar sedan ett par år med att satsa stort på rådgivning, men det har inneburit fler kundkontakter per dag, alltmer pressade arbetsdagar för rådgivarna, försämrad arbetssituation och därmed försämrad kvalitet på rådgivningen, tycker de själva.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons