Annons

Bankerna utmanas på mångmiljardmarknad

Striden om betalningarna blir allt intensivare. Storbankerna har varit vana vid att kunderna använder deras betalkort, men nu vill fler vara med och dela på mångmiljardmarknaden. Både tech-jättar som Apple, Google och Amazon, och en rad små uppstickare.

Under strecket
Publicerad

Apple är en av flera aktörer som med sin nya betallösning Apple Card hoppas kunna utmana de traditionella bankerna.

Foto: Tony Avelar/AP Bild 1 av 3

Hanna Johansson, ansvarig för den svenska marknadsföringen på Revolut.

Foto: Revolut Bild 2 av 3

Bengt Nilervall, expert på betalfrågor hos Svensk Handel.

Foto: PMAGI AB Bild 3 av 3

Apple är en av flera aktörer som med sin nya betallösning Apple Card hoppas kunna utmana de traditionella bankerna.

Foto: Tony Avelar/AP Bild 1 av 1
Apple är en av flera aktörer som med sin nya betallösning Apple Card hoppas kunna utmana de traditionella bankerna.
Apple är en av flera aktörer som med sin nya betallösning Apple Card hoppas kunna utmana de traditionella bankerna. Foto: Tony Avelar/AP

Nyligen lanserade Apple sin betallösning Apple Card, som marknadsfördes som den största förändringen för kortindustrin på 50 år. Apple är bara ett i raden av företag som vill utmana bankerna om den synnerligen lönsamma betalningsmarknaden. De båda kortjättarna Visa och Mastercard tjänade tillsammans motsvarande runt 150 miljarder kronor 2018.

Annons
Annons
Annons