Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Analys

Carolina Neurath: Bankerna kan fortsätta mjölka

Nöjda, långvariga kunder är lite av finansvärldens modersmjölk. Men en kunds positiva uppfattning av ett enskilt bolag och vad som är ett bolag som agerar kundvänligt kan skilja sig markant. Det framgår tydligt av mätningen från Svenskt Kvalitetsindex.

(uppdaterad)

Få saker får politikerna att gapa så högt som storbanker. På senare tid är det främst bolånemarginalerna som hamnat i grälets centrum där finansminister Anders Borg och finansmarknadsminister Peter Norman står på ena sidan av sargen, och passiva bankchefer på den andra.

Samtliga banker fortsatte under årets tredje kvartal att höja sina bolånemarginaler. Såväl Swedbank som Nordea kunde i sina kvartalsrapporter visa upp överraskande starka räntenetton, det de tjänar på skillnaden mellan in- och utlåningsräntor. Allt pekar på att gapet mellan bankernas upplåningskostnader och den ränta bolånekunderna betalar har ökat. Det vill säga, bankernas resultat matas till stor del av svenska bolånekunder.

Ingen tror att ministrarnas höjda missnöjesröster beror på att det svider i Peter Normans eller Anders Borgs egna plånböcker. Målet är naturligtvis att samla lätta poäng hos bankkunderna. Därför blir resultatet av SKI:s mätning lite snopet, när det visar sig att kunderna ändå överlag är nöjda med sina banker och bolåneinstitut. Även om det minskat måste branschens helhetsbetyg på 72 procent betraktas som ett förvånansvärt gott betyg.

Annons
X

För att försvara de höjda bolånemarginalerna har bankerna själva hävdat att de agerar ansvarsfullt eftersom de hjälper till att kyla av den heta bostandsmarknaden och inte bidrar till att kunderna lånar mer än vad de klarar av. Det är en win-win-situation: att både kunna kalla sig ansvarsfull och dessutom tjäna pengar på det. Och inte minst att samtidigt lyckas med bedriften att behålla nöjda kunder.

Om en person får frågan hur gott betyg man vill ge till sin bank associerar nog många direkt till sin urmysiga bankman eller kvinna, som i regel alltid är behjälplig, snabb och ger ”goda” råd (trots att den krassa sanningen är att han eller hon ofta tjänar pengar på råden).

Mätningar som SKI:s förklarar varför bankerna kan fortsätta mjölka kunderna genom de vinsthungriga modellerna. Trots att till och med politiker har börjat rekommendera kunderna att byta bank, ligger sannolikt enkelheten och närheten till ett visst bankkontor och bankman närmare. Nordea, till exempel, som det stormat kring på sistone, har valt att skicka ut fyra tepåsar i ett brev till flera av sina Stockholmskunder. Förmodligen är det just den typ av enkla knep som gör att bankerna behåller kundnöjdheten.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X