Annons

Anna-Malin Karlsson:Bankens tondöva svar till kund: ”Tråkigt! :)”

Språkkonsulten Helena Wahlberg har gjort en stilanalys av byggföretagets NCC:s texter.
Språkkonsulten Helena Wahlberg har gjort en stilanalys av byggföretagets NCC:s texter. Foto: Conny Sillén/TT

Få företag vill framstå som tekniska och kalla, men gärna empatiska och varma. I kommunikationsbranschen kallas det att ha rätt tonalitet. Men vad innebär det?

Under strecket
Publicerad

”Vilken tonalitet har ditt varumärke?” Frågan ställs på en reklambyrås hemsida. En kommun deklarerar att de ”vill ha en lättsam, positiv, varm och enkel tonalitet i sociala medier.” En offentlig organisation förklarar sin tonalitet med orden Aktiv, Person och Passion, medan ett universitet vill vara trovärdigt, tydligt och engagerat. Det handlar om språk och identitet.

Kommunikations- och reklambranschen har använt tonalitet för att beskriva språkliga uttryckssätt i ett knappt decennium. Ursprungligen är ordet en musikteoretisk term. Det är inte synonymt med ton, utan handlar om relationen mellan ett musikstyckes harmonier och de fasta tonarterna (D-dur, A-moll etc.). Tonaliteten kan vara sträng eller fri. Extremt fri tonalitet gör stycket atonalt. Kommunikatörernas användning av termen är enklare, och mycket vagare.

Annons
Annons
Annons