Anna-Malin Karlsson:Bankens tondöva svar till kund: ”Tråkigt! :)”

Anna-Malin Karlsson
Språkkonsulten Helena Wahlberg har gjort en stilanalys av byggföretagets NCC:s texter.
Språkkonsulten Helena Wahlberg har gjort en stilanalys av byggföretagets NCC:s texter. Foto: Conny Sillén/TT

Få företag vill framstå som tekniska och kalla, men gärna empatiska och varma. I kommunikationsbranschen kallas det att ha rätt tonalitet. Men vad innebär det?

Under strecket
Publicerad
Annons

”Vilken tonalitet har ditt varumärke?” Frågan ställs på en reklambyrås hemsida. En kommun deklarerar att de ”vill ha en lättsam, positiv, varm och enkel tonalitet i sociala medier.” En offentlig organisation förklarar sin tonalitet med orden Aktiv, Person och Passion, medan ett universitet vill vara trovärdigt, tydligt och engagerat. Det handlar om språk och identitet.

Annons
Annons
Annons