Annons

Yngvild Saeter, ”Butterfly house”Bångstyrigt, färggrant, livfullt och ganska underbart

Jarl Ingvarsson, ”Härifrån till evigheten”. Installationsvy på Galerie Forsblom.
Jarl Ingvarsson, ”Härifrån till evigheten”. Installationsvy på Galerie Forsblom. Foto: Per-Erik Adamsson

Jarl Ingvarsson är bäst i det stora formatet, konstaterar Dan Backman under en gallerirunda. Det ett helt universum mellan de härligt kladdiga målningarna och Yngvild Saeters science fiction-skulpturer några kvarter bort.

Under strecket
Publicerad

Jarl Ingvarsson, ”Corleone”, 2019. Akryl och PVA färg på duk.

Foto: Per-Erik AdamssonBild 1 av 5

Jarl Ingvarsson, ”Härifrån till evigheten”. Installationsvy på Galerie Forsblom.

Foto: Per-Erik AdamssonBild 2 av 5

Tukka Tammisaari, ”Coupling”, 2017–19. Olja på duk.

Foto: Per-Erik AdamssonBild 3 av 5

Yngvild Saeter, ”Sphinx”, 2019. Blandteknik.

Foto: Jean-Baptiste BerangerBild 4 av 5

Yngvild Saeter, ”Moria”, 2019. Blandteknik.

Foto: Jean-Baptiste BerangerBild 5 av 5

Det börjar inte så bra. Målningarna i de första två rummen är förvisso ganska så typiska för Jarl Ingvarsson men känns lite stela och är inte lika härligt påträngande som vanligt. Koloriten är ganska stum, i vissa fall okänslig.

Fem citronmålningar, döpta efter sicilianska städer, är överraskande konkreta och rakt på sak – citroner, inget mer än det – men svänger inte nämnvärt. Inte heller övertygas jag av de små inramade pasteller som hängts i galleriets lilla sidorum. Men så brukar det vara, Ingvarsson gör sig alltid bäst i det stora formatet.

Annons
Annons
Annons