X
Annons
X

Bångstyriga barn utmanar genuspedagogik

VÄLJA LEK Klara Dolk studerade det genuspedagogiska arbetet på en förskola under ett år. Ju fler observationer hon gjorde, desto mer började hon fundera över varför barnen satte sig på tvären mot metoderna.

Klara Dolk, genusvetare vid Stockholms universitet.
Klara Dolk, genusvetare vid Stockholms universitet. Foto: LARS PEHRSON

Genuspedagogik har fått stor spridning i förskolan. Klara Dolk ville studera närmare hur den fungerar i praktiken. I arbetet med sin avhandling "Bångstyriga barn – Makt, normer och delaktighet i förskolan" gjorde hon observationer på en förskola i Stockholms innerstad under ett år. Klara Dolk var engagerad i genusfrågor, höll föreläsningar och ledde ett genusnätverk. Men när hon som forskare fick möjlighet att stå vid sidan av och observera blev hon tveksam till metoder hon själv tidigare hade rekommenderat.

Klara Dolk, genusvetare vid Stockholms universitet.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X