Bananer i stället för öl ska locka norrmännen till Lidl

Under strecket
Publicerad
Annons

OSLO Billiga bananer och läsk var lockmedlet som den tyska detaljhandelskedjan Lidl använde när den öppnade tio butiker i Norge i går. Däremot har ölpriserna redan pressats i botten av de andra lågpriskedjorna.
Det var fler journalister än kunder vid flera av butikerna när Lidl slog upp dörrarna i det första steget av expansionen i Norge. Som i andra länder där den tyska kedjan etablerat sig har företaget kritiserats av fackförbunden för att betala låga löner och ställa hårda krav på de anställda.
Rädslan för att Lidl skulle locka till sig kunder med billig öl fick norska lågpriskedjor som Rimi och Rema 1000 att redan i sommar börja realisera öl. Därmed pressade man också fram ett beslut om att ingen butik får sälja öl billigare än vad de statliga avgifterna är.
Därmed blev det bananer till 3:90 kronor kilot och läskedrycker för 3:45 kronor per liter istället.

Den bondeägda tidningen Nationen lät ledaren för Norges Småbrukarlag, Geir Grosberg, testa en av Lidl-butikerna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons