Recension

SkändlighetsutställningenBallard löser upp bilden

Science fiction. Mordet på J F Kennedy, Marilyn Monroes död, månlandningen. I sin mest läsvärda roman betar J G Ballard av 60-talets stora händelser i ett flimrande bildflöde där våldet reducerats till estetik. Den visuella exponeringen skapar ett gåtfullt tomrum i bildens mitt, skriver Steve Sem-Sandberg.

Under strecket
Publicerad
Annons

”The Atrocity Exhibition”, den brittiske författaren J G Ballards bästa roman och en klassiker inom science fiction-litteraturen, finns nu i en efterlängtad svensk utgåva. Valet av titel, Skändlighetsutställningen, kan möjligen te sig en smula udda. Det engelska ordet ”atrocity” har ju allt mer, i uttryck som till exempel ”to commit atrocities”, kommit att bli synonymt med övergrepp eller våldshandlingar. Och det är också i denna, mera vidgade betydelse Ballard använder ordet.

Konkret handlar det om de bilder genom vilka 1960-talets fixering vid sexualitet och våld kom till uttryck, bilder av skådespelarikoner som Jayne Mansfield eller James Dean fastklämda i de bilvrak de omkommit i eller av förbrända och lemlästade kroppar i spåren av USA:s bombningar i Vietnam. Alltså lika mycket ett konkret som ett visuellt övervåld – våld reducerat till estetik. Det är grundformeln i denna roman liksom i Ballards författarskap över huvud taget.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons