Annons

Balettchefen som vill riva murar

– Jag tycker det är kul att möta människor, säger Johannes Öhman som gärna vistas i balettsalen bland dansarna. Nu lämnar han Kungliga Operan för Berlin – vem som blir hans efterträdare är ännu inte klart.
– Jag tycker det är kul att möta människor, säger Johannes Öhman som gärna vistas i balettsalen bland dansarna. Nu lämnar han Kungliga Operan för Berlin – vem som blir hans efterträdare är ännu inte klart. Foto: Lars Pehrson

Johannes Öhman har lockat koreografins världsnamn till Sverige och visat att Kungliga Baletten kan ha en fot i traditionen och en i samtiden. Nu drar han till Staatsballett i Berlin med uppdrag att föra kompaniet in i framtiden.

Under strecket
Publicerad

Dans är ingen törnrosasömn. Dans är här och nu. Efter sex år som chef för Kungliga Baletten i Stockholm har Johannes Öhman lyckats vidga både dansarnas och publikens uppfattning om hur ett klassiskt kompani kan dansa in i samtiden utan att förlora det arv som institutionen har i uppdrag att förvalta. Han talar om att riva murar.

Publiken har kunnat se tre ”Svansjön”: Natalia Conus klassisk-sovjetiska med lyckligt slut, Mats Eks frigörelsedrama och Pär Isbergs nya metaversion. Vi har upplevt en rusig ”Midsommarnattsdröm” av Alexander Ekman och dragits in i Sharon Eyals kollektiva, laddade universum. Och inte minst fascinerats av hur Sasha Waltz dissekerat kroppen och mänskliga värden i ”Körper”. Ett viktigt verk som föregicks av kittlande rykten om naken hud.

– Kungliga Baletten har blivit ett diversifierat kompani, jag har öppnat dörren – eller åtminstone ett fönster – för progressiva koreografer att komma hit, hoppas Johannes Öhman.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons