Stevenson/LifarGlänsande balett full av finlir i närbild

Kungliga Baletten i ”Suite en blanc”.
Kungliga Baletten i ”Suite en blanc”. Foto: Kungliga Operan/ Sören Vilks

Tåspets, tyll och teknik – nu kan man närstudera Kungliga Baletten i två verk som kräver skoningslös precision och mjuk följsamhet av dansarna.

Under strecket
Publicerad
Kungliga Balettens premiärdansare Haruka Sassa.

Kungliga Balettens premiärdansare Haruka Sassa.

Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Haruka Sassa och Calum Lowden i ”Three preludes”.

Haruka Sassa och Calum Lowden i ”Three preludes”.

Foto: Kungliga Operan
Kungliga Baletten i ”Suite en blanc” av Serge Lifar.

Kungliga Baletten i ”Suite en blanc” av Serge Lifar.

Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Annons

Kanske är det här precis vad vi behöver nu: tyll, tåspets och ett gäng dansare som visar att de trots brist på föreställningar och publik håller huvudet högt. Det blev ju ingen ”Svansjön” på Kungliga Operan i höstas men att se dubbeln ”Stevenson/Lifar” på Operan Play är substitut i form av en närstudie i dansteknik och gott humör. Kameran låter oss få både överblick och detaljer – en perfekt känsla av att sitta på salongens dyrare platser.

Här bjuds också ett givande, filmat samtal mellan Kungliga Balettens chef Nicolas Le Riche och experten Charles Jude, som har repeterat in Serge Lifars verk ”Suite en blanc”. Det gör att man blir ännu mer observant på finliret i denna tekniskt krävande neoklassiska balett från 1943 som fick premiär på Stockholmsoperan 2019.

Annons
Annons
Annons