Annons

Bakslaget för nya elbilen – mjukvaran inte klar

Herbert Diess var med när produktionen av nya ID3 satte igång. Men mjukvaran i bilen är inte klar.
Herbert Diess var med när produktionen av nya ID3 satte igång. Men mjukvaran i bilen är inte klar. Foto: Jens Büttner/TT

Ett drastiskt chefsbyte i toppen, problem med mjukvaran och stora besparingar. Det är turbulent hos Volkswagen som gör en mångmiljardsatsning på elbilar och nu är på gång med sin första riktiga elbil, ID3.

Under strecket
Publicerad

Volkswagenchefen Herbert Diess har fått lämna över till Ralf Brandstätter. Men han sitter kvar som chef för hela koncernen.

Foto: Malte Ossowski/Sven Simon/TT

Volkswagenchefen Herbert Diess jagar kostnader för att ha råd med mångmiljardsatsning på elbilar.

Foto: Action Press/Shutterstock/TT

Världens största biltillverkare ger sig i år på allvar in i konkurrensen på elbilsmarknaden. Totalt satsar bolaget 350 miljarder kronor de kommande fem åren på att ställa om och bli en elbilstillverkare.

– Efterfrågan verkar bra för elektriska bilar. Vi räknar med att sälja mellan 60 000 och 70 000 ID3 i år och vi kommer att sälja dem i hela Europa, säger Silke Bagschik, försäljningsansvarig för elbilar på Volkswagen.

Annons
Annons
Annons