X
Annons
X

Ylva Herholz: Bakom kultbilden av den ­gåtfulla Bachmann

Ingeborg Bachmann (1926–1973) som tonåring och som ­nydebuterad poet på omslaget till Der Spiegel, 1954.
Ingeborg Bachmann (1926–1973) som tonåring och som ­nydebuterad poet på omslaget till Der Spiegel, 1954.

När Der Spiegel sommaren 1954 hade ett ­porträtt av en nyligen debuterad poet på omslaget, var detta i sig något extra­ordinärt. En ung lyriker på förstasidan av det ansedda blad som förbundsrepublikens elit läste? Att poeten var Ingeborg Bachmann sa också det något om tiden. Håret är kortklippt, blicken djup, onåbar. Diktsamlingen "Die gestundete Zeit" hade kommit ut året innan, hon hade vunnit Gruppe 47:s litterära pris, bodde för tillfället i Rom. Den svarta polo­kragen är tidstypisk: existentialistmode. Snart syntes hon också i de flesta övriga självmedvetna publikationer på tyska; en dåtida medieprofil, för att uttrycka sig lite vanvördigt. 

Ingeborg Bachmann (1926–1973) som tonåring och som ­nydebuterad poet på omslaget till Der Spiegel, 1954.

Bild 1 av 3

Ingeborg Bachmann vid skrivmaskinen.

Bild 2 av 3

Ingeborg Bachmann (i mitten) omgiven av bland andra Willy Brandt och Günter Grass, 1965.

Foto: IBL Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X