Annons

Bah Kuhnkes kulturpolitik hotar kulturarvet

Delar av den världsberömda terrakottaarmén från Kina ställdes 2010 ut i Bergrummet i Östasiatiska museets regi.
Delar av den världsberömda terrakottaarmén från Kina ställdes 2010 ut i Bergrummet i Östasiatiska museets regi. Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT

Regeringen vill använda museer som ideologiskt verktyg mot Sverigedemokraterna. Men den pågående politiseringen av Världskulturmuseerna riskerar att i stället kratta manegen åt högerpopulismen. SvD:s Ola Wong varnar för en kulturpolitik som har gått vilse i postkolonialt och normkritiskt tänkande.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Ann Follin, chef för Statens museer för världskultur, tillsammans med kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP).

Foto: Bertil Ericson/TT Bild 1 av 2

Den hyllade utställningen ”Secret love”, om homosexualitet i Kina, från 2012, med erkända konstnärer som Jiang Qigu. Den behandlade hbtq-konstnärer, och kineser, med respekt, och inte som rekvisita för svensk uppfostran. Denna bild: Shi Tou, Two Mingming.

Foto: Östasiatiska museet Bild 2 av 2

I morgon överlämnar Ann Follin, chef för Statens museer för världskultur, sitt förslag för hur framtiden ska bli för Östasiatiska, Etnografiska, Medelhavsmuseet i Stockholm och Världskulturmuseet Göteborg. I förslaget står, enligt ett utkast daterat 14 september som jag har fått ta del av, att deras viktigaste uppdrag är ”att fånga upp den unga generationens engagemang och vilja att bidra till en bättre framtid”. Även om formuleringar skulle vattnas ur i sista minuten så kommer förslaget att handla om kulturminister Alice Bah Kuhnkes hjärtefrågor: klimat, demokrati, mångkultur och identitetspolitik.

Udden är riktad mot Sverigedemokraternas statiska kultursyn. Verksamheten ska betona kulturers föränderlighet, och mångfald av identiteter. Uppdelningen mellan Sverige och andra nationer är borttagen, blicken ska flyttas ”från om omvärlden till med världen” och man ska ha ”framtidsfokus”.

Annons
Annons
Annons