Annons

”Mångdubblar försäljning på kanelbullens dag”

Kanelbullens dag är en av 86 temadagar för mat och dryck i Sverige. Många får försäljningen av en viss matvara att slå i höjden.

– Vi sätter in extra personal för just kanelbullens dag, säger Petrus Jakobsson, ägare och bagare på Bageri Petrus.

Under strecket
Publicerad

Kanelbullens dag är en av flera mat-temadagar som påverkar dig som konsument.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Bara fettisdagen kommer i närheten av kanelbullens dag, enligt Petrus Jakobsson.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2

Kanelbullens dag är en av flera mat-temadagar som påverkar dig som konsument.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Kanelbullens dag är en av flera mat-temadagar som påverkar dig som konsument.
Kanelbullens dag är en av flera mat-temadagar som påverkar dig som konsument. Foto: Lars Pehrson

Veganpizza-dagen, internationella gin och tonic-dagen, kåldolmens dag fettisdagen – mer än var femte dag om året infaller en matrelaterad temadag.

I Sverige finns det totalt 86 temadar för mat och dryck. En av de mest populära är kanelbullens dag, som infaller 4:e oktober varje år.

Enligt siffror från branschorganisationen Sveriges Bagare & Konditorer säljs uppemot 6,5 miljoner bullar under kanelbullens dagen.

Vi sätter in extra personal för just kanelbullens dag.

Den ökade efterfrågan under en enskild dag sätter stor press på svenska bagerier. Petrus Jakobsson, ägare av Bageri Petrus vid Mariatorget på Södermalm i Stockholm, berättar om hur kanelbullens dag påverkar verksamheten.

– Vi bakar, jäser och rullar hela dagen. Det går inte riktigt att förbereda inför en sån dag.

Annons
Annons

Bara fettisdagen kommer i närheten av kanelbullens dag, enligt Petrus Jakobsson.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

Petrus Jakobsson beräknar att bageriet kommer sälja mellan 2 500 till 3 000 bullar under kanelbullens dag. I antal sålda bakverk kommer bara fettisdagen i närheten.

– Vi mångdubblar vår försäljning och vi sätter in extra personal för just kanelbullens dag.

Bara fettisdagen kommer i närheten av kanelbullens dag, enligt Petrus Jakobsson.
Bara fettisdagen kommer i närheten av kanelbullens dag, enligt Petrus Jakobsson. Foto: Lars Pehrson

Bageri Petrus utsågs att ha Stockholms bästa kanelbulle, av SvD:s panel i fjolårets test. Att SvD valde att köpa bullarna på plats gör upplägget mer rättvist, enligt Petrus Jakobsson.

– Det finns flera guider som ber oss att skicka bullar gratis. Då brukar jag inte vilja vara med. Jag vill bli slumpvalt testad.

Kommersialisering av svenska högtider och temadagar blivit allt vanligare. Enligt Sofia Ulver, konsumtionsforskare vid Lunds universitet, finns det flera anledningar till varför just kanelbullens dag påverkar handeln så mycket som den gör:

– Kulturhistoriskt och konsumentkulturellt är det en dag som har en stark förankring i våra traditioner. Det känns mer autentiskt och kanelbullen har en ikonisk status, säger hon till TT.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons