Perfect Guide

Badrumsrenoveringen blev till en Bröderna Marx-film

Rätt man på rätt plats. Det kan betyda olika för olika människor.

För mig var Filipo verkligen på rätt plats när jag bestämde mig för att, inför badrumsrenovering hemma, köpa alla produkter från en och samma webbutik. Där Filipo jobbar. Deras priser låg 30 procent lägre än alla andra.

Annons
X

Och de konfigurationer som inte listades på sajten kunde de skräddarsy, inga problem! Det berättade Filipo, som ofta ringde till de olika producenterna medan jag väntade i luren. Jag kände mig märkvärdigt väl omhändertagen. Vanligtvis är jag en onlinemänniska som undviker telefon, men nu både återupptäckte jag telefonsamtalets smidighet och kärade så smått ner mig i Filipo.

Men sedan började fasaden spricka. Eller, först var det ett handfat som sprack och behövde bytas.

När jag skulle korrigera beställningar – ändra ett blandarfäste eller korrigera bredden på ett tvättställ – inte bara ringde jag till webbutiken utan frågade även specifikt efter Filipo. En gång var han sjuk, och så gled det över i vabbande, enligt hans kolleger. Jag oroade mig så att jag själv fick magont. När Filipo var tillbaka på jobbet blev jag så glad att jag köpte ett extra gott vin på vägen hem och lagade lördagsmiddagen redan en stressig torsdagskväll.

Filipo var rätt man på rätt plats. Jag tipsade alla nära och kära och säkert någon främling också om denna förträffliga webbutik och deras suveräna service.

Men sedan började fasaden spricka. Eller, först var det ett handfat som sprack och behövde bytas. Jag fick nu inte längre prata med Filipo utan kopplades till helt andra avdelningar. Ner i källaren, kändes det som. Till Returer och Leverans.

Dit ringde jag inte av lust utan av tvång. Och där svarade småvresiga virrpajsare utan förnamn i stället för snärtige Filipo.

Följaktligen var telefonkön timslång i stället för de minutsnabba svaren hos Order. Och samtalen, sedan, var en trögflytande välling av svåridentifierad uppsvälld, väldigt sävlig småländska.

"Vad var det som inte registreeeeerats, sa du?" frågade no-name-telefonrösten sakta.

"Returen på den felaktiga spolknappen från Geberit", svarade jag.

"Blandaren med svängbar piiiiip?"

"Nej, spolknappen från Geberit."

"Blandaren med svängbar piiiiip? Det är bara den vi har registreeeeerad?"

"Ja, men jag ringer ju gällande den returanmälan som INTE registrerats, av en felskickad Geberit-spolknapp. Den passar inte till spolsystemet, som ni också skickade fel."

"Så du vill skicka tillbaka spolsysteeeeemet?"

"Nej, vi behåller det. Byggfirman har redan monterat det. Men då måste vi byta spolknappen. Som jag returanmälde för tre dagar sen men som verkar ha kommit bort i ert system."

Jag tvingades överbeställa, köpa dubbelt, självbekosta returer, få ursprungs-rabatterna uppätna och utspydda.

"Vad sa du nu, ert spolsysteeeeem? Det finns inte registreeeeerat?"

Ja, ni hör. Bröderna Marx-dialog. Abbott & Costello-screwball. Kul på Youtube men till föga hjälp för en badrumsrenovering.

Sedan fattade jag att detta var butikens affärsidé: att de hade rätt person på rätt plats även på Returer och Leverans. De tjänade pengar på en häxbrygd av svindyra "specialkonfigurationer" hos Order och förhalandet på Returer/Leverans, förvägrandet av felbeställningsreturer med hänvisning till något missat finstilt som Filipo bett mig godkänna i "offerten" med vändande mejl efter varje samtal med honom; och vetskapen om att ett renoverings-
projekt är tidskänsligt. Jag tvingades överbeställa, köpa dubbelt, självbekosta returer, få ursprungsrabatterna uppätna och utspydda.

Jag var också rätt man på rätt plats – precis där de ville ha mig.

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen