Theresa Benér:Både publik och konstnärer utsätts för risker

Christoph Marthaler och Angélica Liddell var två av attraktionerna under årets festivalveckor i Avignon. Medan Liddell agerar i ett kreativt raseri går Marthaler bortom språkets begränsningar med musikens hjälp.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Teaterfestivalen i Avignon har just avslutat sin 64:e årgång och sätter i år nytt publikrekord. Med 116000 åskådare till närmare 250 föreställningar uppnår festivalen en platsbeläggning om hela 95 procent. Därtill kommer de fria gruppernas ”Off”-festival, som sålt mer än 300000 biljetter till ett tusental produktioner. Att vistas i Avignon under de tre festivalveckorna är som att mingla i en småtokig folkfest, med gycklare, akrobater och skådespelare i varje gathörn. Överallt diskuteras teater och man inbjuds till hål i väggen där det ska spelas stor dramatik eller populistisk standup. Teatern och kulturen har blivit starka motorer för den lokala detaljhandeln och besöksnäringen, som får 40 procent av årsintäkterna enbart under juli. Avignons folkvalda bejakar kulturens betydelse ekonomiskt och socialt och satsar inte mindre än 15 procent av kommunbudgeten på kultur.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons