X
Annons
X
Krönika

Anna Ångström: Bibeln och musikaler ger bränsle åt scenvåren

Välkomna till SvD Scenvår! Musikaler, filmer, queer koreografi och kända böcker är trender i vårens utbud. Vi intervjuar, recenserar och tipsar om vad man kan se. Här publicerar vi fortlöpande material. Missa inte det omfattande kalendariet på tolv sidor (print 13/2–19 eller eSvD).

Läs mer om Scenvåren 2019
Ensemblen repeterar ”24 timmar svart kvinna” av Fanna Ndow Norrby på Riksteatern i regi av Josette Bushell-Mingo. På scen Segal Mohamed, Doreen Ndagire, Solí Myhrman och Amanda Quartey.
Ensemblen repeterar ”24 timmar svart kvinna” av Fanna Ndow Norrby på Riksteatern i regi av Josette Bushell-Mingo. På scen Segal Mohamed, Doreen Ndagire, Solí Myhrman och Amanda Quartey. Foto: Lars Pehrson

Vem älskar musikaler? Troligtvis de som räknar publiksiffror. Hårdraget, visst, men musikaler har blivit något av kulturlivets vattendelare, en genre som ofta förknippats med privatteatern men som likväl har en given plats på många institutioner. Kvalitativa musikaler kan agera kassako – men det är också dyrt att producera stora uppsättningar med levande musik.

Ensemblen repeterar ”24 timmar svart kvinna” av Fanna Ndow Norrby på Riksteatern i regi av Josette Bushell-Mingo. På scen Segal Mohamed, Doreen Ndagire, Solí Myhrman och Amanda Quartey.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Musikalen ”Big fish” byggd på Tim Burtons film repeteras på Uppsala stadsteater.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Karoline Aamås och Hamadi Khemiri repeterar ”Guds olydiga revben”, byggd på Gunilla Thorgrens bok. Ett samarbete mellan Dramaten, Cirkus Cirkör och Malmö stadsteater.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X