Annons

Anna Ångström:Bibeln och musikaler ger bränsle åt scenvåren

Ensemblen repeterar ”24 timmar svart kvinna” av Fanna Ndow Norrby på Riksteatern i regi av Josette Bushell-Mingo. På scen Segal Mohamed, Doreen Ndagire, Solí Myhrman och Amanda Quartey.
Ensemblen repeterar ”24 timmar svart kvinna” av Fanna Ndow Norrby på Riksteatern i regi av Josette Bushell-Mingo. På scen Segal Mohamed, Doreen Ndagire, Solí Myhrman och Amanda Quartey. Foto: Lars Pehrson

Välkomna till SvD Scenvår! Musikaler, filmer, queer koreografi och kända böcker är trender i vårens utbud. Vi intervjuar, recenserar och tipsar om vad man kan se. Här publicerar vi fortlöpande material. Missa inte det omfattande kalendariet på tolv sidor (print 13/2–19 eller eSvD).

Publicerad

Vem älskar musikaler? Troligtvis de som räknar publiksiffror. Hårdraget, visst, men musikaler har blivit något av kulturlivets vattendelare, en genre som ofta förknippats med privatteatern men som likväl har en given plats på många institutioner. Kvalitativa musikaler kan agera kassako – men det är också dyrt att producera stora uppsättningar med levande musik.

Regissören Ronny Danielsson är en veteran på området. I vår spelas hans uppsättning av ”Shakespeare in love” i Stockholm, och i Uppsala sätter han upp ”Big fish” – två exempel på trenden film-blir-scenkonst, som håller i sig även efter Bergmanåret. På andra scener syns ”The Rocky horror picture show”, ”Melancholia”, byggd på Lars von Triers vemodsvackra manus, och en musikal baserad på Ettore Scolas antifascistiska film ”En alldeles särskild dag”.

Musikalen ”Big fish” byggd på Tim Burtons film repeteras på Uppsala stadsteater.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Karoline Aamås och Hamadi Khemiri repeterar ”Guds olydiga revben”, byggd på Gunilla Thorgrens bok. Ett samarbete mellan Dramaten, Cirkus Cirkör och Malmö stadsteater.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons