Annons

”Avtal vid köp måste vara lättare att förstå”

Hur många gånger har du klickat ”Jag godkänner” när du velat köpa det där plagget eller skaffat den där appen? Har du då läst och förstått allt i avtalet? Inte? Då är du inte ensam. Det skriver konsumentdebattörerna Jan Bertoft och Elin Sandström.

Under strecket
Publicerad
Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 2

Jan Bertoft och Elin Sandström

Foto: Pressbilder Bild 2 av 2
Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 1
Foto: Claudio Bresciani/TT

Enligt en enkät som gjorts av Sveriges Konsumenter finns ett klart missnöje hos konsumenterna. Avtal för en enkel tjänst har ofta svårtytt språk, orimliga friskrivningar och lästider på över en timma. Det är dags för myndigheterna att komma ifatt tekniken och på allvar börja granska avtalsvillkor på nätet.

Annons
Annons
Annons