Annons

Jonas Brun:Avslöjande fotografier som behåller mystiken

Han dokumenterade de udda, öppensinnade och queera i ett svunnet New York, men blev under sin livstid inte lika erkänd som ­estetiskt ­besläktade fotografer som Diane Arbus och Robert Mapple­thorpe. På senare år har dock intresset för Peter Hujar vuxit exponentiellt.

Publicerad
Peter Hujar (1934–1987), självporträtt från 1980. Till höger ”Candy Darling on her deathbed” (1973).
Peter Hujar (1934–1987), självporträtt från 1980. Till höger ”Candy Darling on her deathbed” (1973). Foto: The Peter Hujar Archive

Candy Darling, skådespelerska, Lou Reeds musa och trans­ikon, ska dö och hon vet om det. Hon har bett en fotograf komma och ta hennes bild en sista gång ”för mina fans”. Bara för att man ska dö behöver man inte sluta upp att vara en stjärna. På bilden ligger Candy i en sjukhussäng, nedbäddad bland vita lakan, hon är välsminkad, håret faller i en ljus sky. Hon ser ut från fotografiet mot betraktaren med beslöjad blick. Framför henne på täcket ligger en ensam ros och på bordet bakom henne står ett fång täta, yppiga vita blommor. En kör av krysantemum eller kanske pioner som sjunger hennes lov. Det är blommor på höjden av sin skönhet, dödsdömda, precis som Candy själv. 

Peter Hujar (1934–1987), självporträtt från 1980. Till höger ”Candy Darling on her deathbed” (1973).

Foto: The Peter Hujar Archive Bild 1 av 4

”Horse in West Virginia mountains” (1969)

Foto: The Peter Hujar Archive Bild 2 av 4

”Gary Schneider in contortion” (1979).

Foto: The Peter Hujar Archive Bild 3 av 4

Susan Sontag, 1975.

Foto: The Peter Hujar Archive Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons