X
Annons
X
Recension

Impulstanz - Vienna International Dance Festival Avklädda livshistorier aktiveras i selfiens tid

Pris till Stockholmsbaserade koreografen Ofelia Jarl Ortega och intressanta sätt att gestalta livshistorier. Den internationella festivalen Impulstanz i Wien har i år fokus på spänningen mellan musik och dans men också teman som minnen, identitet och språk.

Eszter Salamon och Boglàrka Börcsök i ”The Valeska Gert Museum”. Foto: Karolina Miernik

Ända sedan Impulstanz i Wien startade i mitten av 1980-talet har festivalen haft en hög profil och förutom föreställningar bestått av workshops och researchprojekt. Koreografer som Meg Stuart, Anne Teresa De Keersmaeker och Mark Tompkins har återkommit med såväl helt nya verk som äldre. Tillsammans med drygt sextio andra koreografer och konstnärer sätter de prägel även på årets program.

Ett sätt att ringa in den nyligen avslutade upplagan av Wiens internationella dansfestival är att tala om minnen, identitet, språk och såväl kroppslig som verbal kommunikation. Det är i alla fall en tydlig tendens under de fem kvällar jag ser föreställningar på mer traditionella scener som Volkstheater, Odeon och Schauspielhaus men även på det moderna konstmuseet Mumok.

Eszter Salamon och Boglàrka Börcsök i ”The Valeska Gert Museum”.

Foto: Karolina Miernik Bild 1 av 4

Mark Tompkins i ”Stayin alive”.

Foto: Gerard Beringer Bild 2 av 4

Ofelia Jarl Ortega med verket ”B.B” som tilldelades det nyinstiftade priset ”Young Choreographers’ Award”.

Foto: Karolina Miernik Bild 3 av 4

Ivo Dimchev i ”A selfie concert”.

Foto: Emilia Milewska Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X