X
Annons
X

Avhandlingen som personligt projekt

Uppsala universitet.
Uppsala universitet. Foto: SCANPIX ARKIV
Publicerad

**Ett sätt att **förstå varför svenska skolor har problem är att undersöka vad den akademiska världen inom lärarutbildning och pedagogik ägnar sig åt. I april–maj 2014 har två avhandlingar lagts fram som hos läsaren aktualiserar frågan vilka intagningskraven till lärarutbildningen bör vara och vad skattebetalarna bör finansiera.

Från Uppsala kommer ”Skollärare. Rekrytering till utbildning och yrke 1977–2009”. Med hjälp av rikligt med statistik bekräftas bilden av att utbildningen till grundskole- och gymnasielärare inte längre lockar studenter med höga betyg. Situationen sägs bero inte på förändringar i skolan utan på att det finns många fler studievägar på universitetsnivå att välja mellan. Alldeles i förbifarten sägs dock att de skickligaste gymnasielärarna tycker om sina ämnen och tycker om att undervisa och att de därför söker sig till de skolor där eleverna verkligen anstränger sig, samtidigt som de ”nya” lärarna inte nödvändigtvis är intresserade vare sig av undervisningsämnena eller av att undervisa.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X