Annons

Beethoven & Beamish med BissAvgrunden öppnar sig när Biss och Broman briljerar

Jonathan Biss.
Jonathan Biss. Foto: Arne Hyckenberg

Tre verk, utspridda från upplysningen till vår tid med 100 års mellanrum, berättar en historia om hjälte- och konstnärsmytens förvandling. Det är kontrasterna som ger glödande färg åt konserten med pianisten Jonathan Biss.

Publicerad

Inte undra på att dirigenten Omar Meir Wellber blir tvungen att hämta andan innan han vänder sig om för att ta emot applåder när lågorna i Strauss episka krigsmålning ”Ein Heldenleben” falnat. Det är ett krävande program som Sveriges Radios symfoniorkester presenterar denna vecka – och två briljanta solister. Orkesterns egen konsertmästare Malin Broman och amerikanske pianisten Jonathan Boss bär upp den musikaliska berättarrollen. Men det är Biss Beethovenprojekt som är hjärtat i konserten, beställningen av fem nya pendanger från dagens ledande tonsättare till fem av Beethovens pianokonserter.

Konventionen att låta moderna verk spegla klassiker har sina poänger, även om inflationen i moderna Brandenburg-konserter och nyskrivna Shakespeare-parafraser också kan tolkas som de panikslagna återblickarna hos en civilisation på dödsbädden. ”City stanzas” är den tredje av Sally Beamish pianokonserter och komponerad som svar på Beethovens pianokonsert nr 1 i C-dur.

Omar Meir Wellber och Malin Broman.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons