Annons

Giftiga avgaser testades på apor och människor

Apor fick titta på tecknad film – och andas VW-avgaser. Mänskliga försöksobjekt verkar ha fått klara sig utan filmerna, men andades in giftig kväveoxid i tyska biljättars forskning.

Daimler försöker nu utröna hur projekten kunde få genomföras.

Under strecket
TT-Reuters
Publicerad

Avgaser är ett dödligt problem i många städer. Här försöker en trafikpolis skydda sig med ansiktsmask i Turin, Italien, i oktober förra året.

Foto: Alessandro Di Marco Bild 1 av 2

Var så god och andas? Såväl apor som människor har fått andas avgaser som ett led i de tyska biljättarnas forskning.

Foto: Michael Probst Bild 2 av 2

Avgaser är ett dödligt problem i många städer. Här försöker en trafikpolis skydda sig med ansiktsmask i Turin, Italien, i oktober förra året.

Foto: Alessandro Di Marco Bild 1 av 1
Avgaser är ett dödligt problem i många städer. Här försöker en trafikpolis skydda sig med ansiktsmask i Turin, Italien, i oktober förra året.
Avgaser är ett dödligt problem i många städer. Här försöker en trafikpolis skydda sig med ansiktsmask i Turin, Italien, i oktober förra året. Foto: Alessandro Di Marco

De tyska medierna Süddeutsche Zeitung och Stuttgarter Zeitung har läst en rapport från EUGT, ett forskningsorgan som finansierades av bland andra BMW, Daimler och Volkswagen. Där framgår att man under perioden 2012–15, för att kartlägga avgasers farlighet, använde sig av ett 20-tal försökspersoner i Aachen. De fick inandas kväveoxid, en giftig gas som bland annat finns i dieselavgaser.

Uppgifterna kommer bara ett par dagar efter att The New York Times avslöjat att EUGT 2014 låtit stänga in apor i ett lufttätt rum i Albuquerque. Djuren hölls lugna med hjälp av tecknade tv-serier, samtidigt som avgaser från en dieseldriven Volkswagen Beetle pumpades in i rummet. Syftet ska enligt tidningen ha varit att visa att diesel inte är så farligt.

Annons
Annons

Var så god och andas? Såväl apor som människor har fått andas avgaser som ett led i de tyska biljättarnas forskning.

Foto: Michael Probst Bild 1 av 1
Var så god och andas? Såväl apor som människor har fått andas avgaser som ett led i de tyska biljättarnas forskning.
Var så god och andas? Såväl apor som människor har fått andas avgaser som ett led i de tyska biljättarnas forskning. Foto: Michael Probst

Alla tre biljättarna tar nu avstånd från EUGT, som numera är nedlagt, och dess metoder.

"Jag kommer att göra allt i min makt för att säkerställa att detta utreds i detalj", förklarar VW:s styrelseordförande Hans Dieter Pötsch i ett pressmeddelande.

"Vemhelst som är ansvarig för detta måste självfallet ställas till svars".

Daimler säger sig vara skakat, och har inlett en utredning av hur det hela kunnat få hända.

Avslöjandena lägger sten på börda för den tyska bilindustrin. I synnerhet Volkswagen har ju varit huvudfokus i "dieselgate"-skandalen i flera år nu. VW avslöjades 2015 ha fuskat med utsläppstester för mer än elva miljoner bilar, för att de skulle verka som att de släppte ut mindre avgaser än vad som egentligen skedde.

Skandalen spred sig från USA till Europa och resten av världen, och bilföretagen har hittills tvingats avsätta hundratals miljarder för rättsprocesser och återkallanden av fordon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons