Annons

Även säljare måste kunna ta ett nej

På många utbildningar i telefonförsäljning får man lära sig att ”nej betyder hej”. Men det här är en dålig kultur i försäljningsbranschen och det ligger i företagens eget intresse att se över beteendet, annars riskerar branschen ett totalförbud. Det skriver Göran Vernersson, vd på företaget Säljcoachen.

Under strecket
Publicerad

Dagligen hör vi talas om telefonsäljare som luras, som är otrevliga och som vägrar att sluta prata, så att kunden slutligen tvingas att vara otrevlig och slänga luren i örat på dem. De flesta blir irriterade av en efterhängsen telefonförsäljare och den senaste tiden har medierna fyllts av exempel på ohederliga metoder. Gång på gång kommer diskussionen upp om huruvida den här typen av försäljning verkligen ska vara tillåten. Ett förbud skulle innebära ett dråpslag för telemarketingbranschen.

Samtidigt är det faktiskt så att tjat och övertalning ger ett dåligt resultat. Vår undersökning visar nämligen att genom att tidigt i ett telefonsamtal göra det enkelt för kunden att säga nej, så ökar försäljningen med 10
30 procent.

Annons
Annons
Annons