Annons

Ylva Lagercrantz Spindler:Även kulturmän kan må bra av bastubad

I ”Slick” äntrar Sofia Södergård scenen transformerad till dragkingen Qarl Qunt. Uppsättningen är en av de utvalda till  årets Scenkonstbiennal.
I ”Slick” äntrar Sofia Södergård scenen transformerad till dragkingen Qarl Qunt. Uppsättningen är en av de utvalda till årets Scenkonstbiennal. Foto: Andreas Nilsson

Teaterchefer med stenar i fickan, en separatistisk bastuklubb och ett seminarium med främst män som målgrupp. Årets Scenkonstbiennal bjöd inte bara på flera intressanta föreställningar, utan visade också på efterdyningarna av metoo.

Under strecket
Publicerad

Det är synd om kulturmannen. Nej, så hette inte det seminarium som Teaterförbundet för Scen och film arrangerade under den gångna veckans Scenkontsbiennal i Sundsvall. Däremot ”Efter Metoo: man inom kulturen”, en programpunkt med män som målgrupp – och som ägde rum lite i skuggan av inbjudna föreställningar som Sofia Södergårds ”Slick” – en uppsättning där hon genom sin persona Qarl Qunt undersöker manliga stereotyper – och den separatistiska bastuklubb som var en av årets stående programpunkter. Sistnämnda öppen bara för dem som definierar sig som kvinnor.

I panelen: fem män och en kvinna. I publiken: tre kvinnor och resten män, i ett glest befolkat konferensrum på Quality Hotel. I fonden andas den historiska kontext som stenstaden Sundsvall utgör: en teatertät stad som av traktens rika träpatroner byggdes upp i sten efter att stora delar brann ner 1888. Träpatroner som gjorde sig en förmögenhet på den skog som idag tenderar att brinna ner i Sverige. Sådana karlakarlar som enligt sägnen kunde kosta på sig att rida in genom den av av carrara-marmor byggda entrén till legendariska hotell Knaust och vidare upp för den pompösa trappan – till häst!

Annons
Annons
Annons