Annons

Plåster kan ta Swedish Pharma till börsen

Ett plåster som fäster på alla ytor blev en vinnande idé när Swedish Pharma tog hem utmärkelsen Framtidens entreprenör för ett år sedan. Nu har bolaget fått en ny huvudägare – och är redo att etablera sig med ett ess i rockärmen: demografi.

Publicerad
1/2

Amin Omrani på Serendipity Innovations och Leif Eriksson på Swedish Pharma.

Foto: Emma-Sofia Olsson/Svenska Dagbladet
2/2
Foto: Emma-Sofia Olsson/Svenska Dagbladet

Fem akademiker fick en idé om ett plåster. Inte vilket plåster som helst, utan ett plåster som fäster på alla ytor och som kan användas till såväl sårbehandling som att tillföra läkemedel. Efter sex års utveckling var Swedish Pharma redo att möta investerare. Bolaget beskriver sin teknologi som revolutionerande.

– Vi har inte stött på någon konkurrent som kan leverera höga koncentrationer av vattenlösliga ämnen genom huden på det här sättet. Normalt sett tar vi läkemedel i form av piller och de ska klara sig genom magsäcken, tarmarna och levern innan det når sin måltavla. På det här sättet kan vi leverera läkemedlet på ett helt annat sätt. Då kan man behandla lokalt och även använda lägre doser, säger säger Leif Eriksson på Swedish Pharma.

Plåstret ledde hela vägen till en förstaplats i Framtidens entreprenör, som var ett samarbete mellan Svenska Dagbladet och investmentbanken Carnegie under förra våren. 120 bidrag kokades ned till 20 finalister, där alla bidrag efter en dags pitchträning fick möta investerare för att presentera sin idé.

Annons

Efter utmärkelsen knöts Swedish Pharma ihop med företagsinkubatorn Serendipity. Akademikerna sammanfördes med affärsmän – och bollen var i rullning.

Serendipity såg potential i Swedish Pharma på en särskild punkt: behovet av sårvård väntas växa i takt med en stadigt åldrande befolkning. Under de senaste 100 åren har den demografiska strukturen förändrats totalt. Den del av befolkningen som är 65 år och äldre har mer än fördubblats.

–  I takt med att vi blir äldre så växer behovet av innovativa produkter inom sårvård. Teknologin bakom plåstret har potential att vara med och bidra till detta. Swedish Pharma kan få en intressant roll på marknaden, säger Amin Omrani, chef för affärsutveckling på Serendipity.

Swedish Pharmas plan är att snart introducera sin första produkt på marknaden. Serendipity har gått in som huvudägare i bolaget och har som mål att stärka upp Swedish Pharma från grunden, med fokus på med affärsutveckling och marknadsföring.

Vad ger det er för position på marknaden?

–  Plåstret har två potentiella områden: läkemedelsleverans och avancerad sårvård. Vi tror att sårvårdsområdet har stor potential på kort sikt och om vi ser till framstegen inom produktutvecklingen har vi med stor sannolikhet en CE-märkt produkt klar om ett år.

Parallellt med produktutvecklingen ska bolaget träffa potentiella kunder. Produktionen planeras att läggas i Sverige. På sikt vill Swedish Pharma nå ut till en internationell marknad, där både USA och Europa är intressant, men även tillväxtländer som Kina och Indien.

–  Tävlingen Framtidens entreprenör gav oss kontakter och nya verktyg för att nå ut med vår produkt, säger Leif Eriksson.

Vilka är de största utmaningarna?

–  Som entreprenörer ser vi möjligheterna. Men att sy ihop hela kedjan är en utmaning. Hur ska man göra för att få fram plåstret från initiala kemikalier till såld slutprodukt på effektivast sätt? säger Leif Eriksson.

–  Man ska inte underskatta distribution och försäljning. Där har vi en hel del erfarenhet med andra liknande bolag som vi tagit till börsen, säger Amin Omrani.

–  Vi får ofta höra att vi inte kan något om marknadsföring, och det stämmer ju delvis. Därför ser vi Serendipity som en bra partner, säger Eriksson.

Börsen är en möjlig  väg att gå för Swedish Pharma, men Leif Eriksson och Amin Omrani betonar att det beror på rådande börsklimat och bolagets behov vid tillfället. Mår bolaget bättre av att finnas på börsen eller finns det andra vägar som är bättre?

Var ser ni er själva om fem år?

–  Då är vi ett väletablerat företag på en internationell marknad. Vi har ett antal olika produkter som finns ute till försäljning. Vi kan vara börsnoterade, beroende på hur marknaden ser ut. Vi satsar på att bli ett framgångsrikt bolag inom sårvård, säger Leif Eriksson.

I fjol fick Leif Erikssons företag Swedish Pharma SvD:s och Carnegies utmärkelse Framtidens entreprenör för ett nyskapande plåster.
I fjol fick Leif Erikssons företag Swedish Pharma SvD:s och Carnegies utmärkelse Framtidens entreprenör för ett nyskapande plåster. Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet
Annons
Annons

Amin Omrani på Serendipity Innovations och Leif Eriksson på Swedish Pharma.

Foto: Emma-Sofia Olsson/Svenska Dagbladet Bild 1 av 3
Foto: Emma-Sofia Olsson/Svenska Dagbladet Bild 2 av 3

I fjol fick Leif Erikssons företag Swedish Pharma SvD:s och Carnegies utmärkelse Framtidens entreprenör för ett nyskapande plåster.

Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons