Logga in för en bättre upplevelse.
”Mopa” är som att se Eadweard Muybridges bildserier av hästar.
Streetdance och iransk folkmusik mixas i Hooman Sharifis nya verk på Cullberg.
Carrie Mae Weems fotografier kan läsas som delar av en större berättelse.
Cristina Capriolis nya soloverk är filmiskt och visuellt.
Det finns mycket som förenar de båda verk av Tom Weinberger och Hofesh Shechter som Göteborgsoperan presenterar i sitt nya helaftonsprogram.
Björn Säfsten skapar ett öppet, komiskt verk fyllt av gester och mimik.
Mona Namér flätar ihop streetdans, vogue, house och trance i ett varmt flöde.
Rashid Johnsons blick på Moderna museets samling är uppfriskande.
Riksteaterns ”Locus” sätter ljus på streetdansens kvaliteter.
Mari Carrasco låter dansare och publik vara hjärtat i ”The heart”.
SvD:s Operapristagare ger liv åt ett gäng figurer i papier-maché.
En burlesk värld av rumpor, snoppar och ondskefull kanindans.
Det är inte lätt att veta var allt börjar och slutar på Moment:teater.
Kanadensiska ”Make banana cry” vrider om föreställningar om det asiatiska.
Fallande kroppar väcks till liv i dubbelkvällen ”Touched” på Göteborgsoperan.
Niki Tsappos inspirerar publiken på Dramaten att utforska rytmer.
Sindri Runudde och Anna Pehrsson gör publiken delaktig i en taktil värld.
Amanda Apetrea och Halla Ólafsdóttir utforskar gränsen mellan natur och människa.
Agitatorisk intensitet präglar ”The answer is land” som gestaltar samisk erfarenhet.
Danskompaniets ledare Kristine Slettevold hoppas även utveckla publikrelationen.
Kenneth Kvarnströms koreografi och Ane Bruns musik löds ihop på Göteborgsoperan.
Birgit Cullberg-stipendiaten Ellen Söderhult inspireras av poeten Anne Carson.
Publiken omsluts av en tillåtande atmosfär på Welds dansgolv.
Trots pandemi, klimatkris och krig är utställningarna i Malmö inte dystopiska.
Kristiina Viiala får universum att svänga i Gunilla Heilborns ”Merkurius”.
Koreografen skapar en dansant minnesstund över tillståndet på jorden.
Koreografen Marcus Baldemar slår ett slag för gemenskap ända in i döden.
Ofelia Jarl Ortegas senaste verk visar olika maktrelationer i en grupp.
På Accelerator är kontrasten stor mellan Maria Kulikovskas och Tori Wrånes verk.
Snyggt stajlade dansare iscensätter ett mörkt tema om hur svarta människor avhumanisera.
År 1993 skapade hon ”Olydnadsparagrafer” – och på den vägen är det.
Jefta van Dinther och Cristina Caprioli gör kraftfulla intryck på festivalen Tanz im August.
Nu kan både barn och vuxna plaska, måla och meditera på Moderna museet.
Norrköpings konstmuseum visar Noa Eshkols breda konstnärskap med väggmattor och koreografi.
Festivalaktuella Minna Krook har skapat en rad klassiker med dansglädje för ung publik.
Dubbelaktuelle koreografen Björn Säfsten låter nya dansare sätta prägel på verket.
Anne-Mareike Hess surrealistiska solo leker med konventioner och frigör sig från dem.
Frédéric Gies gör kroppen till ett levande arkiv och vägrar inordna sig i någon kategori.
Streetdans-stjärnans första egna scenverk förhöjer närvarokänslan.
Betraktaren översköljs av täta bilder i Alexander Ekmans hybridverk på temat ”Vanmakt”.
Charlotte Engelkes och Sofia Södergård gör varieté om kärlek ända in i döden.
Lev Tolstojs ”Anna Karenina” är avstamp för Gunilla Heilborns vindlande hybridverk.
Populärkultur, konst och mode mixas i BamBam Frosts imponerande solo ”Yes”.
Rörliga konstobjekt och kroppar formar en både vacker och skrämmande plats.
Dinis Machados ”En fauns eftermiddag” skapar ett tryggt rum runt ett föränderligt solo.
På Malmö opera öser Skånes dansteater på med fantasifulla tablåer i koreografi av Anouk van Dijk.
Hagar Malin Hellkvist Sellén låter skogen och naturen stå i fokus i sitt nya dansverk.
Äntligen dags för ett nytt verk av dansaren och koreografen BamBam Frost på MDT.
Sharon Eyal skapar en briljant studie i gruppdynamik och sårbarhet på Göteborgsoperan.
Årets biennal riktar blicken mot det för Göteborg karaktäristiska temat handel och sjöfart – och inte minst mot stadens koloniala förflutna.