Logga in för en bättre upplevelse.
En 93-åring och en 20-åring möts i en underbar konsert i Berwaldhallen.
Sofia Nyblom: Esa-Pekka Salonen har initierat ett nytt verk inspelat på distans från olika platser i världen.
Efter Klaus Mäkeläs konsert i Berwaldhallen önskar man att musiker kunde få status som samhällsviktiga yrken.
Malmö opera iscensätter Verdis ”Falstaff” som allegori över Trumps uppgång och fall.
Uruppförandet av Laura Netzels mer än 100 år gamla pianokonsert rör SvD:s recensent till tårar.
SvD:s Sofia Nyblom uppmanar till generalpaus i konserthusen om restriktionerna inte lättar.
Slapstick och andlös humor lyfter musikalen om 11 september-attackerna.
Operavärldens mesta kärlekssaga inviger nyrenoverade Folkoperan.
Den aids-sjuke artisten Klaus Nomis sista timmar i livet blir till en extravagant operamonolog.
Barockfestivalen Stockholm early music festival bjuder på ett imponerande program.
Kontrasten mellan konsertbesöket och det vanliga livet utanför är bisarr.
Rappare tempo hade passat Trädgårdens skitiga charm bättre.
Confidencens festival sätter tonen för pandemin.
Naggande goda konserter streamade från ett av Stockholms vackraste konsertrum.
Sofia Nyblom: Scenkonstnärer betalar med sina karriärer för att skydda våra liv.
”Skynda dit i stället för att tampas med tekniken”.
Finns det ett musikliv efter corona?
Kollegor i USA uttrycker avund och vrede när de ser att Alan Gilbert spelar och dirigerar mitt under coronakrisen.
Alan Gilbert inspirerar Kungliga Filharmonikerna till lyhört musicerande i en konsert av idel favoriter.
Det växande antalet livestreamade kammarkonserter erbjuder konstnärlig intimitet i tider av fysisk distansering.
Sofia Nyblom: Livet efter corona kommer att vara radikalt annorlunda på alla plan.
Sofia Nyblom: Internet för musikälskare är som Ali Babas skattkammare i karantäntider: glittrande förföriskt men samtidigt kusligt övergivet.
Svenska orkestrar håller musiken levande i rädslans tid.
Musiken håller öppet när världen stänger.
En stjärnpianist ger livekonserter hemifrån, i Budapest arrangeras karantänsoaréer och Konserthuset lägger ut filmer.
Det är ett historiskt ögonblick när världen ställer om till ett annat sätt att mötas kring musik – livestreamad från en tom konsertsal, teater eller ett vardagsrum.
Sofia Nyblom: Företag som Spotify och kulturinstitutioner med ekonomiska muskler måste ta sitt ansvar.
Sofia Nyblom: Har du satt dig själv i frivillig coronakarantän?
Den färgstarka Artemisia Gentileschi stannar innanför sin guldram, när Operabyrån iscensätter en konsert som vill väcka den karismatiska konstnären till liv.
Commedia dell’artens infall svävar över Barbara Hannigans möte med Sveriges Radios symfoniorkester.
Helen Sjöholm och Daniel Engman gestaltar skammen kring psykisk skörhet med humor och musikalitet i ”Next to normal”.
Sverigepremiären på musikalen ”Lizzie” är en befriande spark i skrevet på ett patriarkat som sedan länge spelat ut sin roll, tycker SvD:s Sofia Nyblom.
Sofia Nyblom: Firandet av Jenny Linds födelse hamnar i skuggan av Beethoven-jubileet.
Beethoven-jubileet ger tillfälle att möta en tonsättare som förblir häpnadsväckande modern både i sin musik och sitt tänkande.
Folksångerskan Lena Willemark lyser i Karin Rehnqvists monodram ”Blodhov”.
Puccinis ”La bohème” i Göteborg blir en nostalgisk spegling av 68-rörelsens påverkan på ungdomskulturen.
Visslande violinvirtuosen förför i Berwaldhallen, men torsdagens konsert känns som ett genrep inför livesändningen tycker SvD:s Sofia Nyblom.
Uppsala kammarsolister bjuder på spänstiga konsertprogram i skuggan av de stora konserthusen.
Alan Gilbert, Kungliga Filharmonikernas hedersdirigent, är äntligen tillbaka i Stockholm under två hela veckor.
Sofia Nyblom: Mitt under Europas mörkaste tid satt en judisk lägerfånge och skissade på en närmast utopisk kaféinredning.
Två av orkesterns ”fula ankungar” får solistroller när Berwaldhallen avslutar sitt 40-årsfirande.
Det nya året bjuder på musik som vidgar perspektiven – från Tjajkovskijs ”Jolanta” till Marina Abramovićs föreställning om Maria Callas.
Vem är bäst statsöverhuvud – en partykille ur överklassen eller en skrytsam opportunist med morotsrött hår?
Sofia Nyblom: Den förgyllda stassen till trots är den gyllene salen i Musikverein en av världens mest intima och generösa konsertsalar.
Sofia Nyblom: Världspremiären av den queerfeministiska operan ”Orlando” kan ses som den österrikiska tonsättaren Olga Neuwirths hämnd på den konservativa Wiener Staatsoper.
Dirigenten Evan Rogister är den verklige trollkarlen i Göteborgsoperans DDR-dystopiska ”Valkyrian”.
När Berwaldhallen fyller 40 år firar man med pukor och trumpeter och ett stänk av allvar, konstaterar SvD:s kritiker.
Extinction Rebellion, en kontroversiell klimataktivistgrupp, håller just nu på att etablera sig i Sverige.
Giselle förför som cellokonsert gestaltad av mästararkitekten till tonsättare, Victoria Borisova-Ollas.
Sofia Nyblom: Musiken i mellankrigstidens Berlin kombinerade verklighetsflykt med subtil satir.